maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 06 april 2021

Slimme mobiliteit in de Rotterdamse haven – nieuwe energiezuinige AGV’s bij ECT

VDL Automated Vehicles gaat vanaf het einde van dit jaar tot medio 2023 maar liefst 77 automatisch geleide voertuigen leveren aan Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT).

Hutchison Ports ECT Rotterdam is één van de meest geavanceerde containerterminal-operators van Europa. In 2011 investeerde ECT al in automatisch geleide voertuigen (AGV’s). De eerdere leveringen van VDL aan de containerterminal-operator bestonden destijds uit in totaal 85 AGV’s. Die voertuigen hebben inmiddels per AGV meer dan 100.000 containers vervoerd. De nieuw bestelde AGV’s zullen de oudere dieselaangedreven AGV’s vervangen. Met de order zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

Autonoom en hybride-elektrisch

De ECT Delta-terminal op de Maasvlakte is de grootste AGV-terminal ter wereld. Hier zullen de nog te ontwikkelen voertuigen geheel autonoom én hybride-elektrisch 24 uur per dag containers vervoeren tussen de kade en de containeropslag.

Helft minder brandstof

De nieuwe voertuigen zijn geluidsarm en verbruiken ruim de helft minder brandstof dan de voertuigen die ze gaan vervangen.

Kennis en expertise

De kennis en expertise van VDL Groep in de automotive, op het gebied van veiligheid, design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom en mobility as a service, zal ook op de nieuwe AGV’s worden toegepast.

Modulaire opbouw

De voertuigen zijn modulair opgebouwd. Dit maakt het mogelijk om technieken tussen alle VDL-voertuigen uit te wisselen, zodat innovaties zijn te integreren. Denk bijvoorbeeld aan een volledige elektrische aandrijflijn.

Navigatiesysteem

In de nieuwe AGV’s wordt ook innovatie toegepast. Een voorbeeld is de integratie van VDL’s state of the art navigatiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op een vergelijkbaar systeem dat ook door grote autofabrikanten wordt ingezet. Dit navigatieplatform zorgt voor een efficiëntere containeroverslag. De AGV’s kunnen met elkaar communiceren. Er kunnen – door dichter op elkaar te rijden en kortere wachttijden tussen ritten – meer containers per AGV worden vervoerd.

Analogie met regulier wegvervoer

Een ander voordeel is dat de voertuigen analoog aan een regulier wegvoertuig zijn ontworpen. Dat is anders dan andere containerhandlingvoertuigen. De analogie met regulier wegvervoer maakt het mogelijk dat voor de doorontwikkeling van de AGV’s ook de marktontwikkelingen in de automotive kunnen worden gevolgd.

Elektrificatie van zwaar vervoer

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “De afgelopen dagen is andermaal bewezen dat Nederlandse bedrijven gespecialiseerd zijn op en rond het water. Wij zijn enorm trots dat ECT en VDL elkaar opnieuw hebben gevonden en dat medewerkers van beide bedrijven deze vorm van hoogwaardig vervoer opnieuw een stapje verder gaan brengen. VDL is Europees koploper op het gebied van de elektrificatie van zwaar vervoer en trendsetter op het gebied van automatische voertuigen. Deze AGV’s passen uitstekend in het bevestigen én uitbouwen van deze positie.”

Moderniseren containerhandling

Leo Ruijs, CEO Hutchison Ports ECT Rotterdam: “Wij blijven continu investeren in onze terminals en dus ook in ons equipment. Samen met VDL werken wij eraan om onze AGV-vloot verder te moderniseren voor een efficiënte containerhandling. De modulaire opbouw ondersteunt ook onze doelstelling om door toepassing van nieuwe technieken steeds duurzamer te werken.”

Foto: Enkele van de huidige AGV’s in actie op de ECT Delta terminal (Foto: ECT)

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven