Avinor, een staatsbedrijf dat het merendeel van de civiele luchthavens in Noorwegen beheert, kiest voor de inzet van autonome sneeuwschuivers. De voertuigen moeten zonder tussenkomst van menselijke bestuurders start- en landingsbanen sneeuwvrij houden.
Een twaalftal sneeuwschuivers worden door het Noorse bedrijf Øveraasen AS geleverd aan Avinor. Het gaat hierbij om traditionele sneeuwschuivers, die door een mens bestuurd dienen te worden. De eveneens Noorse onderaannemer Yeti Move voorziet deze vrachtwagens van autonome technologie en IT-systemen. Hiermee krijgen de voertuigen intelligente functies aan boord en kunnen zij autonoom opereren.
Yeti Move is een bedrijf dat zich specifiek richt op autonome mobiliteit. Het bedrijf helpt klanten onder meer bij het ontwikkelen van duurzame business cases en de implementatie van autonome oplossingen.
Ook richt het zich op het retrofitten van traditionele voertuigen met autonome technologie. Dit maakt het onder meer mogelijk autonome functionaliteit toe te voegen aan ieder willekeurig conventioneel voertuig. Yeti Move stelt dat klanten hierdoor ook indien voor hun toepassing geen autonoom beschikbaar is, klanten toch autonome technologie kunnen inzetten.
Het contract met een looptijd van acht jaar omvat naast de levering van twaalf autonome sneeuwschuivers ook de levering van een reeks niet-autome sneeuwschuivers. Deze worden op conventionele wijze ingezet. Avinor maakt gebruik van een vloot van zo’n 150 sneeuwschuivers om de start- en landingsbanen op alle luchthavens die het beheerd sneeuwvrij te houden. Ook onderhoud aan de sneeuwschuivers is onderdeel van de deal, die een waarde kent van zo’n 40 miljoen euro.
Avinor is één van de eerste partijen die met een dergelijk concept aan de slag gaat. “We willen de route bepalen als het gaat om nieuwe manieren van denken en innovatie”, zegt Abraham Foss, CEO van Avinor. “Met deze procurement neemt Avinor stappen in winterwerkzaamheden van de toekomst waarin autonome sneeuwschuivers deel van de oplossing zijn. We zijn een van de eersten ter wereld die een concept als deze in de praktijk inzet. Het stelt ons in staat tot het vervullen van ons doel om een leider te zin op het gebied van winterwerkzaamheden in de komende jaren.”
“Een geautomatiseerd concept voor winterwerkzaamheden stelt ons in staat tot het uitvoeren van onze taken met minder middelen. Stroomlijnen en automatiseren staan hoog op onze agenda’s”, aldus Foss. “Tien jaar geleden was het concept van autonome sneeuwploegen niets meer dan een idee op papier. Dit is waarom het zo bevredigend is om te zien dat de technologie al volwassen genoeg is voor inzet in reguliere werkzaamheden.”
De autonome werking van de sneeuwploegen bieden verschillende voordelen. Zo voeren zij het werk nauwkeuriger uit dan mensen, terwijl tegelijkertijd minder slijtage ontstaat aan apparatuur. Daarnaast bieden de nieuwe modellen sneeuwploegen waarvoor Avinor meer capaciteit en kunnen zij meer sneeuw verplaatsen, waardoor minder sneeuwploegen hoeven te worden ingezet.
Auteur: Wouter Hoeffnagel