“Morphing Pasta” bespaart 60% op verpakking

Frank van Hal
Frank van Hal
12 mei 2021
2 min

De manier waarop meubels plat worden verpakt om ver­pak­kings­ruim­te en ecologische voetafdruk te besparen tijdens transport – denk bij­voor­beeld aan hoe Ikea dit doet – heeft een team van de Carnegie Mellon Uni­ver­si­teit ge­ïn­spi­reerd tot de ont­wik­ke­ling van een nieuwe pastasoort: Morphing Pasta.

Het plastic materiaal dat wordt gebruikt in voedselverpakkingen, levert een belangrijke bijdrage aan stortplaatsen. Het vinden van effectieve voedselverpakkingsstrategieën is cruciaal voor het behoud van een duurzame toekomst. Zo kwam men tot het ontwerpconcept om voedsel te vervormen dat plat verpakt kan worden om de verpakkingsruimte tijdens transport en opslag te verminderen.

Platte pasta met groeven

Het principe is heel eenvoudig. In de fabriek wordt de pasta niet voorgevormd en gedroogd, maar voorzien van groeven. De pasta blijft plat. Eenmaal in kokend water veranderd de vorm van de pasta tot een aantrekkelijk eetbaar product.

Deze embed gebruikt niet-functionele cookies. Accepteer niet-functionele cookies om de embed te tonen.

60% ruim­te­be­spa­ring tijdens transport

Voor 3D-vormige pasta zoals macaroni wordt meer dan 60% van de verpakkingsruimte gebruikt om lucht in te pakken. Door flatpack-pasta te maken, zoals deze “morphingpasta” officieel heet, kan een groot deel van de verpakkingsruimte bespaart worden.

En dat niet alleen. In Italië is naar schatting 0,7% tot 1% van de totale uitstoot van broeikasgassen te wijten aan het koken van pasta. Deze uitstoot zou met de helft kunnen worden verminderd als de vorm en het kookproces worden geoptimaliseerd. Vlakke pasta met oppervlaktestructuur heeft een grotere verhouding tussen oppervlak en volume en kan sneller worden gekookt dan pasta met een binnenholte, zoals bijvoorbeeld macaroni.

Pasta ziet er dan in de winkel niet meer zo aantrekkelijk uit, maar deze innovatie zorgt op zijn minst voor een verrassende maaltijd.

Frank van Hal

Frank van Hal is werkzaam bij Koninklijke Jaarbeurs als contentmarketeer in bouw, installatie en maakindustrie. Hij is mede-verantwoordelijk voor mooie live-events als BouwBeurs en VSK. Daarnaast verzorgt hij samen met een collega de website van Maakindustrie.nl/nieuws en de wekelijkse nieuwsbrief.

Ge­re­la­teer­de artikelen

Feedback