Mercedes-Benz Trucks gaat een samenwerking aan met EVBox Group en ENGIE. Samen met deze partijen wil Mercedes-Benz Trucks niet alleen elektrische vrachtwagens leveren, maar een volledig ecosysteem rondom elektrische vervoer aanbieden. Inclusief laadoplossingen voor vrachtwagendepots.
“Gezien de complexiteit van de processen omtrent elektrische vervoer, is het van cruciaal belang om de juiste koers uit te zetten voor het optimale gebruik en de integratie van volledig elektrische vrachtwagens. We willen eventuele zorgen van onze klanten op dit punt goed behandelen en hen tegelijk verzekeren dat ons full-service aanbod alle toekomstige behoeften dekt”, meldt Andreas von Wallfeld, Hoofd Marketing, Verkoop en Services bij Mercedes-Benz Trucks.
Als onderdeel van de samenwerking is de interoperabiliteit tussen de producten en diensten van EVBox Group en ENGIE Group en de huidige en toekomstige elektrische commerciële voertuigen van Mercedes-Benz Trucks getest. Zo is vanaf dit jaar de elektrische vrachtwagen eActros in productie.
Het eConsulting-team van Mercedes-Benz Trucks creëert op basis van bestaande routes van een klant een gebruikersprofiel van elektrische vrachtwagens op. EVBox Group en ENGIE analyseren op hun beurt de klantdeposito’s. Op basis hiervan ontwikkelen zij een infrastructuur en energievoorziening op maat. Inclusief slimme laadoplossingen voor de specifieke klant. Beide partijen verzorgen ook onderhoud aan de laadstations. Daarnaast geven zij advies en technische trainingen.
“Met meer dan 10 jaar ervaring in het aanbieden van geïntegreerde laadoplossingen voor elektrische voertuigen, kennen we het belang van duidelijke richtlijnen, betrouwbare producten en een uitstekende service in elk stadium van de klantreis. De elektrificatie van het wagenpark zal een belangrijke rol spelen bij het behalen van de CO2-doelstellingen, vooral omdat transport verantwoordelijk is voor bijna een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Europa. Ik kijk er dan ook naar uit om deze samenwerking met Mercedes-Benz Trucks en ENGIE aan te gaan. Met onze expertise zal EVBox Group de klanten van Mercedes-Benz ondersteunen door slimme en schaalbare laadoplossingen te leveren die bijdragen aan duurzamer transport door heel Europa”, zegt Kristof Vereenooghe, CEO van EVBox Group.
De focus van Mercedes-Benz Trucks op elektrische vrachtwagens is niet nieuw. Het bedrijf richt zich al langer op de ontwikkelen van deze voertuigen. Zo werd de volledige elektrische eActros van het bedrijf in 2019 al getest in Duitsland en Zwitserland. Het bedrijf kondigde in augustus 2020 de tweede fase van het testtraject aan. Hierbij worden in Nederland en België kilometers gemaakt. De lancering van het voertuig staat voor dit jaar op de planning.
Moederbedrijf Daimler Trucks experimenteert eveneens al langer met elektrische vrachtwagens. Zo zijn sinds 2014 klanttests uitgevoerd met de Fuso Canter E-Cell, gericht op lichte distributie. Ook dochterbedrijf Mercedes-Benz Trucks is inmiddels al jaren actief met elektrische vrachtwagens.
Mercedes-Benz stelt dat de toenemende urbanisatie wereldwijd elektrische trucks vereist. Het bedrijf wijst onder meer op de toenemende focus op het verbeteren van de luchtkwaliteit, terugdringen van geluidsoverlast en milieuzones. Onder meer Londen en Parijs willen verbrandingsmotors in het centrum daarnaast uitbannen. Elektrische vrachtwagens kunnen op dergelijke locaties worden ingezet voor de distributie van goederen.
De ontwikkeling van de eActros wordt door het Duitse ministerie van Milieu, Natuurbescherming en Reactorveiligheid en het ministerie van Industrie en Energie gesteund. De partijen stellen samen ongeveer 10 miljoen euro beschikbaar voor het project. Met behulp van dit geld wordt onder meer onderzoek gedaan naar uitdagingen rondom de ontwikkeling, productie en het gebruik van elektrische vrachtwagens. Het gaat hierbij onder meer om de inzet van hoge voltages (>400 V) en vermogens (tot 1000 A) en accutechnologie. Denk echter ook bereik en energievereisten, oplaadinfrastructuur en logistieke concepten. Andere voorbeelden zijn veiligheidsvereisten, geschiktheid voor gebruik in zomer- en wintermaanden en het doorverkopen van gebruikte elektrische vrachtwagens.
Naast volledig elektrische vrachtwagens werkt Mercedes-Benz Trucks ook aan vrachtwagens met een brandstofcel. Deze maken gebruik van een op waterstof gebaseerde aandrijving. De fabrikant stelt dat zowel elektrisch als waterstof CO2-neutraal transport mogelijk maken. Indien lange afstandsritten goed planbaar zijn, biedt de elektrische eActros LongHaul met een actieradius van 500 kilometer uitkomst. Bij langere ritten met meer flexibiliteit en/of meer belading is de waterstof-gebaseerde GenH2 volgens Mercedes-Benz Trucks echter meer geschikt. De GenH2 biedt een actieradius van 1.000 kilometer.
Auteur: Wouter Hoeffnagel