maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 23 september 2019

Onderzeeër of Orka?

De Amerikaanse marine heeft met Boeing, hier vooral bekend door z’n vliegtuigtak, een contract afgesloten voor de bouw van vier onbemande XL-onderzeevaartuigen (XLUUV). De onderzeeboten worden gebouwd in samenwerking met Huntington Ingalls Industries en krijgen een lengte van zo’n 15,5 meter. Het bereik van de onbemande vaartuigen, die voorzien zijn van autonome navigatiesystemen en een brandstofmodule, bedraagt 12.038 kilometer.

Onbemande onderwatervaartuigen bestaan al eengeruime tijd en zien we steeds vaker terug bij maritieme en civiele operaties op zee. Tot nu was waren deze vaartuigen klein en hadden een beperkt bereik waardoor ze vlakbij hun moederschepen moesten blijven. Grootschalige onderzee-operaties waren dan ook voorbehouden aan grote, bemande onderzeeërs. Met de aankoop van de Orka brengt de Amerikaanse marine daar verandering in. Het bewijst het groeiende belang van robotonderzeeërs voor de marinevloot.

De Orka is afgeleid van het door Boeing ontworpen ‘Echo Voyager’ model. De onderzeeër wordt dieselelektrisch aangedreven en kan worden gebruikt voor mijnenbestrijding, oorlogsactiviteiten (onderzees, elektronisch of aan het oppervlak), aanvalsmissies en tal van andere toepassingen. De Orka heeft een open architectuur, een modulaire opbouw met een laadruimte dat 10,4 meter lang is een volume heeft van 56,6 kubieke meter.

De Orka opereert volledig zelfstandig. Dankzij de uitgebreide autonome systemen is geen ‘moederschip’ of aparte ondersteuning nodig om de onderzeeër haar werk te laten doen. En omdat de Orka onbemand is, kan het maandenlang onder water blijven zonder tussendoor omhoog te komen.

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven