Het Electric Superbike Twente team onthult zijn nieuwe racemotor: de Delta-XE. Deze volledig elektrische motorfiets beschikt over 200pk, een derde meer dan zijn 150pk sterke voorganger.
Het Electric Superbike Twente is een studententeam dat bestaat uit studenten van de Universiteit Twente en Saxion. De samenstelling van het team wijzigt jaarlijks. Het team bouwt jaarlijks een volledig nieuwe elektrische aangedreven racemotor. Het team stelt zich hierbij als doel MotoGP rondetijden neer te zetten met een volledig elektrische superbike in jaar 2022.
De nieuwste elektrische superbike die het team heeft ontworpen is de Delta-XE. Deze motorfiets weegt 220kg en is voorzien van een 150 kW of 200 pk sterke elektromotor. Hiermee accelereert het voertuig in minder dan drie seconden naar de 100 kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt 300 km/u. De motorfiets beschikt over een koppel van 170nm gemeten bij de motor of 800 nm op het achterwiel. De Delta-XE wordt aangedreven met een 13,5 kWu accu, die 800 Volt levert.
De motor wordt aangedreven met een op maat gemaakte permanente magneet synchroonmotor (PMSM). Dit is een wisselstroommotor waarvan de rotor en spoelen met dezelfde frequentie langs de magneten draaien als de frequentie van wisselstroom. Het magnetisch veld dat hierdoor ontstaat drijft de rotor aan. De 170kW sterke motor wordt geleverd door AE Group. Met het oog op de hoge temperaturen van de elektromotor zijn op de behuizing van de elektromotor extra koelvinnen gemaakt die – net als de twee radiateurs – hitte aan de buitenlucht afgeven.
De motor wordt bediend met behulp van een PM150DZR motorcontroller van Cascadia Motion. De Delta-XE is voorzien van lithium polymeer van 13,5 kWh. De accu telt 576 accucellen. De accu wordt beheerd met behulp van een op maat gemaakt beheersysteem, dat is ontwikkeld door Prodrive Technologies.
Zowel het frame als de swingarm van de motor zijn geproduceerd door Bakker Framebouw. CeraCarbon Racing is verantwoordelijk voor de voorvering, tandwielen en ketting. Ten Kate Racing Products levert de velgen en banden, evenals de achtervering. De kappen worden geproduceerd door Suter Industries en Allplast. HEL Performance Products levert de Solid Billet 4 Piston remschijven.
Het Electric Superbike Twente team meldt dat de Delta-XE op alle vlakken beter presteert dan zijn voorganger, maar vooral krachtiger en betrouwbaar is. Op het gebied van veiligheid is onder meer verschillende protocollen en veiligheidssystemen doorontwikkeld. Als voorbeeld noemt het team de standaard stekker waarmee de motor met behulp van een Tesla-lader kan worden opgeladen.
Het team wil met een tweetal racemotors tijdens een race in het Gelderse Hengelo op de startgrid verschijnen. Het gaat hierbij om de Delta-XE en diens voorganger: de APEX-RS. Dit voertuig beschikt over 120 PK, 100 nm koppel bij de motor en 800 nm koppel op het achterwiel. De APEX-RS weegt 190 kg en accelereert in minder dan drie seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Ook races in Bermuda en Finland stonden op de planning, maar deze zijn door de COVID-19 pandemie verplaatst. Ook is er contact met een racekampioenschap waarin voornamelijk op het Circuit van Assen wordt gereden. Voor de toekomst is het team bezig met het opzetten van een elektrische racekampioenschap voor zelfgebouwde motoren: de ERRA. Dit moet een internationaal kampioenschap worden. Het team hoopt dat de ERRA volgend jaar de racekalender zal aanvullen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto’s door: Sebastiaan Bors