Het Automotive studententeam van HAN Hydromotive organiseert samen met Green Team Twente en Eco-Runner Team Delft de Hydrogen Efficiency Challenge. De wedstrijd die op vrijdag 11 juni plaatsvindt is een alternatief voor de Shell Eco-marathon. Deze is door coronamaatregelen geannuleerd.
De teams zijn al langer actief en richten zich op de bouw van duurzame, energie-efficiënte voertuigen. Normaliter gaan de teams met deze voertuigen tijdens de Shell Eco-marathon de strijd met elkaar aan. Deze wedstrijd is echter voor de tweede maal op rij geannuleerd in verband met coronamaatregelen. Een tegenvaller voor de betrokken studententeams, die veel tijd en energie steken in de ontwikkeling van hun voertuig.
Met de Hydrogen Efficiency Challenge organiseren de teams nu een eigen alternatief. Het gaat om een zuinigheidschallenge met duurzame waterstofvoertuigen die op vrijdag 11 juni plaatsvindt. De race vindt plaats op het Circuit Park Berghem in Noord-Brabant.
“Het is een enorm leuke en leerzame ervaring bovenop mijn studie. Sinds september zijn we als team druk bezig geweest om ons duurzame waterstofvoertuig zo efficiënt mogelijk te maken”, zegt Giovanni Pels, 2e jaars student Automotive bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en dit jaar secretaris van het HAN Hydromotive team. Het is het tweede jaar op rij dat de Shell Eco-marathon niet doorgaat. “En juist de Shell Eco-marathon is voor ons de uitgesproken mogelijkheid om dit unieke project, de opleiding en de academie op de kaart te zetten. Omdat we desondanks enorm benieuwd zijn het resultaat wat we kunnen gaan halen, doen we op 11 juni mee aan de zuinigheidschallenge tegen de teams van de technische universiteiten Delft en Twente.”
“Om het slotstuk van dit toffe project zoveel mogelijk bekijks te geven, hebben we bedacht om er een grote livestream van te maken. Zowel partners, medestudenten en andere geïnteresseerden voor techniek en milieu kunnen zo deze spannende wedstrijd van dichtbij volgen.”
De Hydrogen Efficiency Challenge is specifiek gericht op voertuigen die rijden op waterstof. Dit is bij de Shell Eco-marathon niet het geval. Teams moeten zo ver mogelijk rijden op het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof. Het huidige record staat op 3.771 km. Dit staat gelijk aan een retourrit tussen Amsterdam en Rome.
Als alternatief dagen Eco-Runner Team Delft, Green Team Twente en HAN Hydromotive elkaar op 11 juni uit. De teams willen een zo efficiënt mogelijk rit neerzetten. Zij maken hierbij gebruik van de waterstof-gebaseerde stadsauto die zij voor de Shell Eco-marathon hebben ontworpen. In totaal rijden de teams vier ‘attempts’. Elke ‘attempt’ bestaat uit een track van vijftien ronde, waarvoor de teams maximaal 35 minuten de tijd krijgen.
Bij iedere ronde voeren de teams een ‘stop-and-go’ uit, waarbij het voertuig volledig tot stilstand komt. Deze stops zijn bedoeld om verkeerssituaties in een stad na te bootsen. Een meting van de hoeveelheid waterstof in de tank zowel aan de start als na afloop van iedere ‘attempt’ maakt het verbruik inzichtelijk. Het team dat over de dag heen de meest efficiënte ‘attempt’ neerzet komt als winnaar uit de bus.
Wil jij de Hydrogen Efficiency Challenge live volgen? Op vrijdag 11 juni 2021 is vanaf 11:30 uur een liveblog beschikbaar. Via het liveblog kan je de verschillende ‘attempts’ volgen. Het schema ziet er als volgt uit:
Je kunt van 16:15 uur tot 17:30 uur live meekijken met de laatste attempt en de aansluitende prijsuitreiking. Via interviews willen de teams meer diepgang creëren op het onderwerp waterstof.
Een ander studententeam – het Solar Team Twente – neemt dit jaar eveneens deel aan een alternatieve duurzaamheidschallenge. Het studententeam doet met zijn zonneauto mee aan de Solar Challenge Morocco, die op 25 oktober van start gaat. De wedstrijd is een alternatief voor de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Deze wedstrijd is in verband met de COVID-19 pandemie afgelast. Meer informatie is hier beschikbaar.
Auteur: Wouter Hoeffnagel