De maandelijkse kosten van elektrische voertuigen zijn in Nederland 1% hoger dan die van auto's met een interne verbrandingsmotor. Het verschil wordt steeds kleiner. Afschrijving is voor eigenaren van een elektrisch voertuig de grootste kostenpost.
Dit blijkt uit de Car Cost Index van leasemaatschappij LeasePlan voor 2019. In het onderzoek is naar 18 Europese landen gekeken. Alleen in Noorwegen zijn elektrische voertuigen inmiddels wat betreft maandelijkse kosten gelijk aan traditionele voertuigen met een interne verbrandingsmotor.
In andere landen is elektrisch rijden duurder, al is het prijsverschil in nagenoeg alle onderzochte landen gekrompen. In Nederland is het prijsverschil met 1% het kleinst. LeasePlan verwacht dat de maandelijkse lasten van elektrische auto’s in de nabije toekomst ook in Denemarken en het Verenigd Koninkrijk competitief zullen zijn.
Als we inzoomen op de maandelijkse kosten blijkt dat afschrijving voor eigenaren van een traditioneel voertuig met 36% voor de meeste kosten zorgt. Belastingen (20%), brandstof (18%), verzekering (13%), onderhoud (9%) en rente (5%) volgen.
Voor eigenaren van elektrische voertuigen is afschrijving eveneens de belangrijkste kostenpost, maar maakt dit met 52% wel een fors groter deel uit van het kostenplaatje. Dit wordt echter gecompenseerd door de lagere kosten van elektriciteit ten opzichte van fossiele brandstoffen, evenals belastingvoordelen en lagere onderhoudskosten.
Uit de Car Cost Index blijkt ook dat Nederland van alle onderzochte landen het duurste land is om een dieselauto te rijden, met een gemiddeld kostenplaatje van 937 euro per maand. Vooral de bpm – die voor dieselauto’s kan oplopen tot 35% – is hiervoor verantwoordelijk. In Roemenië zijn de kosten met 407 euro per maand het laagst.
De maandelijkse kosten van een benzineauto zijn het hoogst in Noorwegen, met gemiddeld 851 euro per maand. Dit is aanzienlijk hoger dan het Europese gemiddeld van 594 euro per maand. Griekenland is het goedkoopst met 445 euro per maand.
In verhouding met het Bruto Binnenlands Product (BBP) zijn de maandelijkse autokosten in Nederland en Italië het hoogst, terwijl bestuurders in Griekenland en het Verenigd Koninkrijk juist het minst betalen.
Ook wat betreft productiekosten is het omslagpunt nabij, zei senior vice president bij Volkswagen Group Reinhard Fischer onlangs in een interview met Automotive News Europe op een seminar in het Amerikaanse Michigan. Volkswagen investeert 50 miljard dollar wereldwijd in de productie van elektrische voertuigen, waarmee het bedrijf de productiekosten wil terugdringen tot het niveau van auto’s met een interne verbrandingsmotor. “We zijn ervan overtuigd dat het omslagpunt nabij is, en dat omslagpunt zal prijsgelijkheid zijn”, aldus Fischer.
Het eerste elektrische voertuig dat Volkswagen op grote schaal wil gaan produceren is de ID3, die in mei werd aangekondigd. De launch edition van de ID3 wordt in Nederland aangeboden vanaf 40.000 euro. Deze uitvoering biedt een accuradius van 550 kilometer op een volle accu. Later worden ook andere uitvoeringen beschikbaar, waarbij de keuze bestaat uit drie verschillende accu’s variërend van 45kW tot 75kW. Het basismodel accu biedt een accuradius van 330 kilometer.
Fischer erkent dat er nog zorgen over elektrisch rijden bestaan onder consumenten. “Zorgen over bereik zijn nu vervangen door zorgen over opladen”, zegt Fischer. De topman verwacht dat deze zorgen op termijn zullen verdwijnen. “Honderd jaar geleden werd brandstof verkocht door apotheken. Vandaag de dag hebben we in de Verenigde Staten 122.000 tankstations. Het is van een bottleneck getransformeerd in een basisproduct.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: LeasePlan
Bron: Automotive News Europe