maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 06 juli 2021

TU Delft studenten naar wereldkampioenschap met vliegende waterstofboot

’s Werelds eerste vliegende waterstofboot is een feit! Het TU Delft Solar Boat Team heeft een jaar lang toegewerkt naar hun droom: het realiseren van de eerste vliegende waterstofboot met hun project Hydro Motion. Bij een snelheid van 22 kilometer per uur zorgen de draagvleugels ervoor dat de boot, een trimaran van ruim 1000 kilogram, boven het water vliegt. Het team doet deze week mee aan het wereldkampioenschap op de open zee in Monaco, waar zij het opnemen tegen andere duurzaam aangedreven boten.

Het bleek een enorme klus om binnen een jaar de boot te realiseren. Rick van Wilsem, Chief Engineer, vertelt enthousiast: “Het is gelukt, dat kunnen we wel met zekerheid zeggen. De gehele boot is uit het water gekomen. We zijn als team heel trots dat wij ’s werelds eerste foilende waterstofboot hebben gemaakt!” Van 8 tot 10 juli zal het studententeam strijden voor de wereldtitel in Monaco. De studenten doen dan mee aan de Open Sea Class van de Monaco Energy Boat Challenge. Ze gaan voor de overwinning van de lange afstandsrace. Hiermee willen zij de potentie van waterstofaangedreven boten demonstreren.

Spannende wedstrijd

Het wordt een enorm spannende wedstrijd. Met geduchte tegenstanders vanuit de hele wereld. Studenten maar ook bedrijven. Elektrisch- en waterstofaangedreven boten strijden op drie onderdelen; manoeuvreerbaarheid, de sprint en als belangrijkste race; de lange afstandsrace. Het team heeft zijn zinnen gezet op die laatste race. De waterstofboot is dan ook geoptimaliseerd om deze uitdaging aan te gaan: 6 uur lang varen op open zee zonder bij te tanken. Het team dat de meeste afstand aflegt, is de winnaar. De race is te volgen via de website en de sociale media kanalen van het TU Delft Solar Boat Team.

De Hydro Motion waterstofboot

De boot waar het team dit jaar aan heeft gewerkt is een indrukwekkende verschijning: een zeewaardige, ruim 8 meter lange trimaran, uitgerust met een compleet waterstofsysteem. Aan boord de slimste elektronica en alle onderdelen om de boot krachtig voort te stuwen. En natuurlijk de sterkste draagvleugels. De boot wordt bestuurd door drie piloten en haalt snelheden tot wel 40 kilometer per uur. In de boot wordt waterstofgas onder hoge druk bewaard in een tank. De brandstofcel brengt deze waterstof samen met zuurstof uit de lucht en genereert zo elektriciteit. Hiermee wordt de motor aangedreven.

Onder de boot zijn drie super sterke draagvleugels bevestigd. Deze werken onder het wateroppervlak op vergelijkbare wijze als de vleugels van een vliegtuig. Bij de take-off speed van 22 kilometer per uur liften ze het gewicht zo’n 40 centimeter boven de golven uit, een spectaculair gezicht. Wanneer de rompen van de boot boven het water vliegen, ondervinden ze drastisch minder weerstand dan in het water. Op deze manier gebruikt de boot erg weinig energie. Efficiëntie is van groot belang tijdens de uitdagende lange afstandsrace die het team te wachten staat in Monaco.

De missie van het team

Het TU Delft Solar Boat Team is een multidisciplinair team dat bestaat uit 20 studenten. Allen hebben ze een jaar lang hun studie aan de kant gezet voor het Hydro Motion project. De studenten werken aan dit project met een belangrijke missie. Ze willen de maritieme industrie, momenteel een grootverbruiker van fossiele brandstoffen, inspireren naar een groene toekomst.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven