De Europese Commissie wil de omarming van elektrische auto’s stimuleren met strengere regels voor het uitfaseren van de brandstofmotors. Ook wil de commissie autofabrikanten laten betalen voor vervuiling die de motoren in hun voertuigen veroorzaken.
Dit zegt Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, in een interview met de Financial Times. Brussel werkt volgens Timmermans aan een plan dat de kosten van elektrische voertuigen moet verlagen en schonere voertuigen toegankelijk moet maken voor alle Europeanen. De commissie presenteert hiervoor later deze maand naar verwachting een reeks maatregelen. Deze maatregelen moeten de EU richting zijn doelstelling voor het reduceren van CO2-uitstoot met 55% in 2030 in verhouding met 1990.
Een bron zegt tegen de FT dat Brussel een reductie van 100% overweegt voor de CO2-emissies die zijn toegestaan voor nieuwe voertuigen die vanaf 2035 op de weg verschijnen. Dit zou hiermee in feite een deadline zijn voor het op de Europese markt brengen van auto’s met traditionele verbrandingsmotor. Autofabrikant Volkswagen kondigde onlangs al aan in dit jaartal de productie van verbrandingsmotors in Europa volledig te staken.
Indien de nieuwe regels er daadwerkelijk komen zijn zij een flinke verzwaring van de huidige afspraken omtrent de reductie van CO2-uitstoot. Zo is in 2018 een reductie van 37,5% voor 2030 afgesproken. De nieuwe regelgeving spreekt naar verwachting echter over een reductie van 60% in 2030 en 100% in 2035, meldt de bron.
De plannen zijn onderdeel van een bredere doelstelling om van de EU de eerste grote regio te maken die in 2050 geen CO2-uitstoot meer kent. Naar verwachting komt de Europese Commissie medio juli met nieuwe regelgeving die moet helpen bij het realiseren van deze doelstelling. Zowel het Europees Parlement als EU-lidstaten moeten overigens eerst nog akkoord gaan met deze regelgeving voordat deze van toepassing is.
Al langer hanteert de Europese Commissie een zogeheten European Trading System (ETS). Bedrijven krijgen hierbij een maximum toegewezen voor hun CO2-uitstoot. Stoten zij minder uit? Dan kunnen zij CO2-credits verkopen aan partijen die juist te veel uitstoten. Zij moeten op hun beurt juist extra CO2-credits kopen ter compensatie. Brussel wil dit systeem op de schop nemen en op meer sectoren van toepassing maken. Denk hierbij aan de transport- en scheepvaartsector.
Vermoedelijk gaat ook om de warmtevoorziening van gebouwen, wat naar verwachting ook impact heeft op huishoudens. Timmermans wil daarnaast dat gebruikers van een vervuilende auto meer gaan betalen voor de CO2-uitstoot die zij creëren. Deze impact op consumenten krijgt kritiek vanuit met name armere EU-lidstaten. Zij zijn bang dat consumenten met een laag inkomen onevenredig door de maatregelen geraakt worden. Zo stijgen hun lasten, terwijl zij niet eenvoudig kunnen overstappen op bijvoorbeeld een elektrische auto of duurzamere vormen van vervoer.
Timmermans meldt aan de FT dat Brussel werkt aan een systeem voor het wegnemen van deze zorgen. Het gaat hierbij om een zogeheten ‘Climate Action Social Fund’. Dit fonds moet de impact op de hardst getroffen huishoudens verminderen.
Het interview van Frans Timmermans met het FT is hier beschikbaar. Meer informatie over de plannen vind u bij Reuters en Bloomberg, die hierop beide de hand hebben weten te leggen.
Meer informatie is hier beschikbaar.
Auteur: Wouter Hoeffnagel