Fabrikant van elektrische motorfietsen Voxan bereidt zich voor op een reeks nieuwe recordpogingen. Motorcoureur en viervoudig wereldkampioen Max Biaggi bestuurt tijdens de recordpogingen de elektrische Voxan Watmann.
Voxan is een Frans bedrijf dat zich volledig toelegt op de ontwikkeling van elektrische motorfietsen. Het bedrijf is onderdeel van Venturi, fabrikant van elektrische voertuigen. Voxan is in 1995 opgericht als fabrikant van motorfietsen. Het merk is sinds 2010 in handen van Venturi. Sindsdien legt het zich toe op de ontwikkeling van elektrische motorfietsen.
Het Franse bedrijf presenteerde in 2013 de Wattman, een volledig elektrische aangedreven motorfiets. Met behulp van een snellere versie van de Wattman deed Max Biaggi in oktober 2020 ook al een gooi naar een aantal wereldrecords. Voxan wilde de pogingen toen eigenlijk laten plaatsvinden op de grootste zoutvlakte ter wereld: Salar de Uyuni in Bolivia. Door beperkingen verbonden aan de COVID-19 pandemie was dit echter niet mogelijk.
De recordpogingen vonden daarom in 2020 plaats op het vliegveld van het Franse Châteauroux. Voxan en Biaggi richtten zich hierbij op in totaal 12 wereldrecords, waarvan zij er uiteindelijk 11 vestigden. Een overzicht:
Voxan maakt nu bekend opnieuw een reeks recordpogingen te gaan doen. Aan het stuur zit opnieuw Max Biaggi. De pogingen staan voor eind 2021 op de planning. Opnieuw valt de keuze hierbij op een asfaltcircuit, waarvan de naam vooralsnog niet bekend is gemaakt. De motor en transmissie van de Wattman zijn voor de recordpogingen geoptimaliseerd door Michelin, dat partner is en de officiële leverancier van banden.
De Wattman doet de recordpogingen – net als vorig jaar – in de gewichtsklasse tot 300 kilogram. Naar verwachting is de motorfiets wel zwaarder dan bij de recordpogingen uit 2020. Voxan schrijft dit toe aan de nieuwe accu van de motorfiets. Het Franse bedrijf SAFT, gespecialiseerd in batterijtechnologie, is als partner bij het project betrokken.
Het doel van de recordpogingen is onder meer het doorbreken van het eerdere snelheidsrecord van 408 km/u. Onder meer verbeteringen op het gebied van stabiliteit en luchtstromen moeten dit mogelijk maken. De R&D-afdeling van Voxan werkte bij het optimaliseren hiervan samen met specialisten in fluid dynamics simulation, dat onder meer luchtstromen kan visualiseren.
“Het is ongelofelijk hoeveel werk we hebben verricht in slechts enkele maanden. Afgelopen november vroegen we ons af of we de 400 km/u kunnen halen. Nu is deze snelheid het startpunt van ons werk! Het is van cruciaal belang dat we leren en vooruitgang boeken. Met onze motivatie, de teamspirit van Voxan en onze honger om te excelleren twijfel ik er niet aan dat wij succes zullen hebben”, zegt Biaggi.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto’s: © VOXAN