Als het aan de brouwer ligt zijn dieseldampen in het historische hart verleden tijd. “Heineken heeft een sterke groene ambitie en hierbij kijken we naar de hele keten. Dat gaat uiteraard ook over schoon transport. Ik ben blij dat we een groot gewicht zoals tankbier nu duurzaam kunnen vervoeren”, aldus algemeen directeur Hans Böhm. Het gaat niet alleen om uitstoot en roetdeeltjes, ook de decibellen worden flink teruggedrongen want de nieuwe elektrische truck is fluisterstil.
De tankbiertruck is kleiner dan zijn voorganger en daardoor veel wendbaarder. Dat is fijn voor de chauffeur. Daarnaast is het ook voordelig voor de verkeersveiligheid. De tankbiertruck voedt zich met groene stroom en hiermee doet Heineken de ‘huiskleur’ nog meer eer aan dan het al deed.
Vorig jaar augustus werd bekend dat al het Heineken bier voor de Nederlandse markt 100% groen wordt gebrouwen. Dat daar nu ook verduurzaming van het transport aan wordt toegevoegd is een mooie mijlpaal en een opmaat naar meer schone kilometers.
De logistiek gebeurt als volgt: Vanuit de brouwerij rijdt een grote vrachtwagen met 200 hectoliter vers bier naar de rand van de stad. Daar wordt 30 hectoliter overgepompt naar de kleinere en 100% elektrische tankbiertruck die fluisterstil en zonder uitstoot circa vijf cafés van vers bier voorziet. Eenmaal leeg, zal de truck aan de rand van de stad weer stroom en bier tanken om z’n weg naar het historische hart van de stad te vervolgen. De nieuwe trucks zijn veel lichter dan hun voorgangers en voldoen aan de norm van maximaal 7.5 ton om kades en bruggen te beschermen. In deze eerste fase zullen er in Amsterdam twee elektrische tankbiertrucks rijden. Heineken is voornemens om komende jaren het wagenpark voor stadsdistributie schoner en geluidsarmer te maken.
Omdat elektrisch tankbiertransport relatief nieuw is, was het in het begin nog even zoeken naar de spelregels. Ook dat hoort bij pionieren. Voordat je als brouwer kan investeren in elektrisch biertransport moet duidelijk zijn welke do’s en dont’s er in de binnenstad van kracht zijn. Op welke tijden mag er eigenlijk gereden geworden? Want vaker heen en weer om stroom en bier bij te tanken betekent ook andere rijtijden. Hoe zit het met de infrastructuur voor laadpalen en de parkeergelegenheid? Mede dankzij de inspanningen van Wethouder Egbert de Vries hebben Gemeente Amsterdam en Heineken elkaar helemaal gevonden in de gezamenlijke ambitie om de stad schoner en stiller te krijgen.
De nieuwe wijze van vervoeren past binnen de duurzaamheidsstrategie van Heineken. De brouwerij wil vanaf 2030 volledig draaien op hernieuwbare energie. Daarvoor gaat het onder meer een samenwerking aan met energiepartner Eneco. Vanaf januari 2022 ontvangt Heineken volledig duurzaam opgewekte stroom voor haar bedrijfsprocessen in Nederland. Het bedrijf maakte al gebruik van windenergie. Daarnaast liggen er meer dan 26.000 zonnepanelen op de daken van de brouwerijen. Dit wordt aangevuld met groene stroom van twee nieuwe windparken; waaronder Windpark Fryslân. Eneco gaat vanaf januari 2022 vanuit dit park jaarlijks 66.000 MWh aan stroom leveren aan Heineken.
Naast stroom, speelt ook de vergroening van thermische energie (gas) een belangrijke rol om klimaatneutraal te worden. De brouwer draait al gedeeltelijk op biogas. Samen met Eneco wordt nu gewerkt aan de installatie van een omvangrijke e-boiler in Zoeterwoude. Deze zal een volgend deel van het thermisch energieverbruik elektrificeren. Voor het vergroenen van de laatste delen thermische energie, onderzoeken Eneco en Heineken welke mogelijkheden het beste passen om zo volledig klimaatneutrale brouwerijen te bereiken.
Bronnen: Eneco en Heineken, Beeld: Elektrische tankbiertruck bij Fastnet (Foto: Heineken)