Groupe PSA, waar de automerken Peugeot, Citroën en DS onderdeel van uitmaken, heeft deze maand proeven uitgevoerd met een zelfrijdend voertuig. De experimenten vonden plaats op de Franse openbare weg. Het Japanse Toyota kondigt daarnaast aan eveneens een zelfrijdend voertuig te testen op de Europese wegen.
De proeven van Groupe PSA zijn op 11 juli uitgevoerd in samenwerking met VINCI Autoroutes, de beheerder van de Franse tolwegen. Een zelfrijdende Peugeot 3008 moest onder meer veilig door een tolpoortje navigeren, autonoom zijn weg vinden bij wegwerkzaamheden en veilig tot stilstand komen op de vluchtstrook.
De proeven zijn uitgevoerd op de Franse snelwegen A10 en A11 tussen Dourdan en Ablis. De Peugeot 3008 waarmee de testen zijn uitgevoerd is één van de prototypes die Groupe PSA binnen het Autonomous Vehicle for All (AVA) programma heeft ontwikkeld. Dit programma heeft als doel een eenvoudige en intuïtieve autonome auto te ontwikkelen die een veilige en comfortabele rijervaring biedt.
Binnen AVA ligt de focus op de ontwikkeling van gebruiksvriendelijke technologie die de bestuurder ondersteunt. Om dit mogelijk te maken ontwikkelt Groupe PSA interfaces die zowel eenvoudig als intuïtief te bedienen zijn, en gebruikers op ieder moment de mogelijkheid biedt de controle over het voertuig weer over te nemen. Binnen het AVA programma wordt gewerkt aan verschillende niveau’s van autonoom rijden, waarmee Groupe PSA wil kunnen inspelen op de variërende behoeften van verschillende klanten.
Binnen AVA programma zijn eerder functies ontwikkeld die inmiddels beschikbaar zijn op productiemodellen. Als voorbeeld noemt Groupe PSA de Peugeot 208, 308, 2008, Traveller en de nieuwe Peugeot 3008, evenals de Citroën C4 Picasso, C3 en SpaceTourer. Deze modellen zijn in Europa allen voorzien van rijhulpsystemen. Denk hierbij aan adaptieve cruise control die automatisch de snelheid van het voertuig aanpast aan de voorligger, een systeem dat waarschuwt voor aanstormende ongevallen, een automatisch noodremsysteem en een systeem dat het voertuig automatisch binnen zijn rijbaan houdt.
Ook in China levert Groupe PSA deze functies, al zijn deze beschikbaar op andere modellen. De functies zijn in het Aziatische land leverbaar op de Peugeot 4008 en Citroën C6.
“Deze proef is de volgende stap in de ontwikkeling van autonome voertuigen. Twee jaar na de eerste test, was het doel nog meer beperkingen in toepassingen aan te pakken door de communicatie tussen het autonome voertuig en de weginfrastructuur te verbeteren om het bereik van het systeem uit te breiden en de veiligheid te garanderen. Deze experimenten demonstreren het innovatieve en praktische karakter van de samenwerking tussen Groupe PSA en Vinci Autoroutes, dat van vitaal belang is voor de ontwikkeling van autonome voertuigen”, licht Carla Gohin, Chief Technology Officer van Groupe PSA, uit.
Pierre Coppey, bestuursvoorzitter van VINCI Autoroutes en Executive Vice-President van VINCI, wijst op het belang van slimme weginfrastructuur. “Slimme weginfrastructuur is essentieel voor de ontwikkeling van autonome voertuigen. Het verbetert de contextuele data die wordt gedeeld met het navigatiesysteem om de besluitvorming van het voertuigen en het bepalen van de route te optimaliseren”, aldus Coppey. “Met het oog hierop is de samenwerking met PSA veelbelovend. Het wegnetwerk biedt een proeftuin voor nieuwe mobiliteitsoplossingen die het gebruik van de weg in de toekomst zal revolutioneren.”
Naast Groupe PSA gaat ook Toyota een zelfrijdend voertuig testen op de Europese wegen. Het gaat om een Lexus LS, die met een veiligheidschauffeur wordt getest in het centrum van de Belgische hoofdstad Brussel. De experimenten hebben als doel de impact van de diversiteit van het menselijk gedrag op geautomatiseerde rijsystemen in kaart te brengen. Ditzelfde voertuig heeft eerder al op de openbare weg gereden in zowel Japan als de Verenigde Staten.
Tijdens de test legt de Lexus LS gedurende een periode van 13 maanden een vaste route af door het centrum van Brussel. Het voertuig is op zijn dak voorzien van allerlei sensoren, waaronder LIDAR, radars, camera’s en een nauwkeurig positioneringssysteem. Om de veiligheid van medeweggebruikers te waarborgen zal tijdens de test te allen tijde een menselijke chauffeur aanwezig zijn, die indien nodig kan ingrijpen om het autonome voertuig te corrigeren.
De autonome Lexus LS waarmee Toyota in Brussel experimenteert (bron foto: Toyota)
Gerald Killmann, Vice President Research & Development van Toyota Motor Europe (TME): “Het R&D-centrum van TME in Brussel is binnen het wereldwijde Toyota het Regional Centre of Excellence for Computer Vision, dat ervoor moet zorgen dat computers de omgeving ‘zien’ en ‘begrijpen’. Het hoofddoel van dit proefproject is het bestuderen van het complexe en onvoorspelbare menselijk gedrag en de impact daarvan op de eisen die aan geautomatiseerde rijsystemen worden gesteld. Het uiteindelijke doel van Toyota is nul slachtoffers van verkeersongevallen. Daarom is het essentieel om het menselijk gedrag te begrijpen om te kunnen reageren op de complexiteit en bevolkingsdiversiteit van een stedelijke omgeving zoals Brussel, de Europese hoofdstad met 184 verschillende nationaliteiten. Na succesvolle proeven op de openbare weg in Japan en de VS gaan we het interpretatievermogen van de auto nu uitbreiden met Europese rijomstandigheden.”
Christophe Vanoerbeek van Brussel Mobiliteit voegt toe: “Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en Brussel Mobiliteit in het bijzonder, volgt de nieuwste technologische ontwikkelingen met betrekking tot geautomatiseerde voertuigen op de voet. We zijn ons bewust van de mogelijkheden van de technologie als oplossing voor stedelijke mobiliteit, maar beseffen ook dat veiligheid altijd vooropstaat. Dit besef komt tot uitdrukking in ons nieuw Gewestelijk Mobiliteitsplan, genaamd Good Move, en in een van de 50 maatregelen die we hebben voorgesteld om onze visie te verwezenlijken: anticiperen op de komst van geautomatiseerde voertuigen. Ons ambitieus strategisch onderzoek naar de overgang naar geautomatiseerde voertuigen is bepalend voor de stappen die nodig zijn voor een sterk kader en een positieve ontwikkeling van geautomatiseerde voertuigen. Ik denk dat we er trots op mogen zijn dat onze stad en ons Gewest het laboratorium zijn voor dit soort geavanceerde mobiliteitsoplossingen. We stimuleren alleszins innovatie op het gebied van mobiliteit, en dat wordt internationaal erkend.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel