Equinor, Gasunie, RWE en Shell versterken hun samenwerking binnen AquaSector. Dit project moet het eerste grootschalige waterstofpark op zee van Duitsland worden. AquaSector moet aantonen dat waterstofproductie in zee een efficiënte, kosteneffectieve en duurzame productiemethode kan zijn voor groene waterstof.
Groene waterstof is waterstof die is opgewekt met behulp van energie afkomstig uit duurzame energiebronnen, zoals wind- of zonne-energie. Het doel van het AquaSector project is de installatie van elektrolysers met een totale capaciteit van 300 megawatt. Een elektrolyser is een apparaat dat waterstof produceert met behulp van elektrolyse. Dit is een proces waarbij met behulp van stroom water wordt gesplitst in zuurstof en waterstof.
De waterstoffabriek op zee moet tot 20.000 ton groene waterstof per jaar gaan produceren. De waterstof wordt getransporteerd naar Helgoland in Duitsland via een pijpleiding genaamd AquaDuctus. Het transport moet in 2028 van start gaan.
Equinor, Gasunie, RWE en Shell zien AquaSector vooral als een proof of concept project voor de visie van AquaVentus. Deze visie luidt de productie van tot 10 gigawatt aan groene waterstof op een offshore-locatie in 2035 en het transport hiervan via een pijpleiding naar het Duitse vasteland.
De betrokken partijen wijzen onder meer op de efficiëntie waarmee waterstof kan worden getransporteerd. Zij trekken hierbij de vergelijking met de productie van elektriciteit op zee. Een waterstofpijpleiding kan een alternatief zijn voor vijf hoogspanningsgelijkstroomtechniek (HVDC) energiekabels, die anders gebouwd hadden moeten worden. De partijen spreken over ‘veruit de meest kosteneffectieve methode voor het transporteren van grote volumes energie over lange afstanden’.
Het project moet een antwoord bieden op de snel stijgende vraag naar groene waterstof. De partijen willen een gedetailleerd haalbaarheidsonderzoek uitvoeren. AquaSector vormt hierbij een eerste stap. Het project moet onder meer voorwaarden in kaart brengen voor een grootschalige offshore waterstofpark. Evenals technische en commerciële uitdagingen die hierbij optreden.
AquaSector is zeker niet het enige project voor de productie van groene waterstof. Zo kondigden VoltH2 Terneuzen en Virya Energy in mei plannen aan voor een groene waterstoffabriek in het havengebied North Sea Port van Vlissingen. De partijen willen deze vestigen in het havengebied North Sea Port in Vlissingen. De fabriek krijgt een 25 MW elektrolyse-unit. Deze produceert op jaarbasis tot 3,6 miljoen kg groene waterstof. Op termijn kan de capaciteit worden opgeschaald tot 100MW, met een potentiële productie van 14,4 miljoen kg groene waterstof per jaar.
Bijzonder aan de fabriek is ook de komst van opslag-, tank- en distributiemogelijkheden. Waterstof kan op locatie worden opgeslagen. Dit draagt bij aan het opvangen van fluctuaties in de productie van duurzame energie. De fabriek gebruikt overtollige windenergie voor de productie van waterstof. Deze wordt lokaal opgeslagen. Overstijgt de vraag in een later stadium de productie? Dan kan de waterstof worden ingezet voor het leveren van extra energie.
Op de lange termijn moeten vrachtwagens, bussen en schepen bij de fabriek rechtstreeks waterstof kunnen tanken. Ook willen de partijen waterstof via zowel spoor als waterwegen naar tankstations in de omgeving en het gasnetwerk distribueren.
Ook de TU Delft-spinoff Battolyser Systems zet in op de productie van waterstof. Het bedrijf wil zijn systeem voor de opslag van elektriciteit en productie van groene waterstof commercieel op de markt brengen. En in massaproductie nemen.
Het gaat hierbij om de zogeheten ‘Battolysers’. Dit product slaat elektriciteit enerzijds op. Anderzijds produceert het groene waterstof uit duurzame energiebronnen. De Battolyser maakt gebruik van elektrolyse. Battolyser Systems wil met zijn technologie de levering van duurzame energie beter in lijn brengen met de vraag. En tekorten in de productie van duurzame energie helpen opvangen. De werkwijze lijkt hierbij op die van de waterstoffabriek in North Sea Port.
De Battolyser is eind 2016 voor het eerst gepresenteerd. Een pilot is gerealiseerd in 2019 bij de Magnum-energiecentrale van Vattenfall in de Eemshaven. Nu is financiering opgehaald voor een grootschaligere commerciële demonstratiefaciliteit.
Auteur: Wouter Hoeffnagel