maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 12 juli 2019

TU Delft Solar Boat Team wint WK zonnebootracen

Het TU Delft Solar Boat Team is afgelopen weekend wereldkampioen zonnebootracen op open zee geworden tijdens de Solar & Energy Boat Challenge 2019. Het was de eerste keer dat de universiteit offshore met een eigen ontworpen en geproduceerde zonneboot meedeed.

Dat het team in Monaco kampioen werd, is behoorlijk knap. Het kreeg te maken met een aantal tegenslagen, waaronder een afgebroken onderdeel tijdens de laatste test en een probleem met het elektrisch systeem rond de zonnepanelen. Het TU Delft Solar Boat Team, dat volledig bestaat uit studenten, wilde met deelname aan de reace laten zien dat zonne-energie ook de open zee kan trotseren. Teammanager Kristian de Ruiter zegt in een persbericht: “Ik had na alle tegenslagen niet durven dromen dat we uiteindelijk wereldkampioen zijn geworden. Ik ben enorm trots op het team dat ze ondanks alles door hebben gezet en dat dit uiteindelijk wordt beloond met dit fantastisch resultaat.”

De racedagen waren een enorme emotionele rollercoaster voor het team. Op vrijdag vond de eerste race plaats tussen Monaco en Ventimiglia(IT) en bedroeg een afstand van 30 km. De Ruiter vertelt: “Door uitstekende omstandigheden, een team die heel goed samen werkte en perfect functionerende boot, hebben we erg hoge snelheden kunnen behalen en zelfs een snelheidsrecord voor de boot kunnen neerzetten met een snelheid 35 km/u.” 

Schade aan elektronisch systeem             

Na het succesvol uitvaren van de endurance race op vrijdag, ontdekte het team schade aan het elektrische systeem rondom de zonnepanelen. Olmar van Beurden, chief elektronica, legt uit: “De schade is ontstaan door interne hitte. Helaas kon deze schade niet meer volledig hersteld worden voor de volgende race op zaterdag. Om er zeker van te zijn dat er niet meer schade ontstaat aan de boot, en om de veiligheid van de piloten te garanderen, besloten we de zonnepanelen van onze boot te verwijderen en de race van zaterdag te varen op de energie die was opgeslagen in de batterijen.”

De langeafstandsrace van 60 km die op zaterdag plaatsvond was dan ook een behoorlijke uitdaging.  “De zonnepanelen zaten niet meer op het dek en dus moesten we het doen met de energie die al was opgeslagen in de batterijen. Dit resulteerde in lagere snelheden en een grote strategische uitdaging om het verbruik en de batterijcapaciteit te laten matchen. Desondanks ben ik enorm trots op ons team dat we door efficiënt te varen en alles op alles te zetten, wereldkampioen zijn geworden”, zegt De Ruiter. Het team kwam bijna twee keer zo snel over de finish dan de concurrenten, die onderweg nog moesten opladen.

De boot

De zonneboot waar de studenten het afgelopen jaar aan werkten, bestaat uit een hoofdromp en twee kleinere zijrompen. Deze zijn ontworpen om de nodige stabiliteit te geven. “Deze rompen worden geproduceerd door het team en zijn voornamelijk gemaakt van koolstofvezels, ideaal voor sterke en lichtgewicht constructies. In totaal wegen ze slechts 90 kg, net boven het gemiddelde menselijke gewicht van de man”, zo valt op de website te lezen.” Het zonnedek is 28 vierkante meter groot, te vergelijken met negen tweepersoonsbedden bij elkaar. De array, bestaande uit bijna 1100 cellen, kan een vermogen van 5,4 kW genereren en is 30% efficiënter dan het gemiddelde zonnepaneel op daken. Het team heeft ook zijn eigen Maximum Power Point Trackers (MPPT’s) ontworpen om alle opgevangen energie optimaal te gebruiken.

Het team 

Het TU Delft Solar Boat Team bestaat uit 28 studenten van tien verschillende faculteiten aan de TU Delft. In één jaar tijd doorlopen de studenten van het team het proces van ontwerpen, produceren, testen en tenslotte racen met een zonneboot. Sinds de oprichting in 2005 probeert het TU Delft Solar Boat Team de maritieme sector te inspireren om met minder uitstoot te varen. Tot en met afgelopen jaar deden de studenten dit door deel te nemen aan races voor zonneboten op binnenwateren. Hiermee hebben ze laten zien wat een studententeam kan bereiken door het gebruik van zonne-energie. Dit is het eerste jaar dat het team de offshore uitdaging aan gaat. De Ruiter: ”Zo laten we aan de maritieme industrie zien dat er ook op open zee met minder uitstoot gevaren kan worden.”

 

Bron: TU Delft.
Foto’s/infographic: TU Delft Solar Boat Team

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven