De subsidiepot voor tweedehands elektrische auto’s is op. Ongeveer twee keer zoveel particulieren zijn in 2021 overgegaan tot de aanschaf van een tweedehands elektrische auto met subsidie.
Staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat): “Veel mensen kijken bij de keuze voor een andere auto eerst naar de tweedehands markt. Die markt komt echt op gang, en dat is belangrijk. Natuurlijk zou ik ook willen dat ook de rest van dit jaar meer mensen in aanmerking komen om met subsidie een elektrische auto aan te kunnen schaffen. Maar ik vind het vooral mooi nieuws dat al zoveel mensen met dit steuntje in de rug kiezen voor elektrisch rijden. De komende jaren willen we dat dat voor nog veel meer mensen aantrekkelijk wordt.”
De subsidie is gericht op particulieren die een elektrische compact middenklasse personenauto willen aanschaffen. De regeling moet elektrisch rijden aantrekkelijker maken voor particulieren. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) wijst erop dat elektrische auto’s weliswaar goedkoper zijn in gebruik, maar duurder bij aanschaf. Met behulp van de subsidieregeling wil de overheid elektrisch rijden aantrekkelijk maken voor particulieren.
Al langer stimuleren Europese overheden de aanschaf van elektrische voertuigen met behulp van subsidies. Nederland is echter het eerste Europese land dat subsidie verleent voor de aanschaf van tweedehands elektrische personenauto’s. De subsidie bedraagt 2.000 euro. Voorwaarden is onder meer dat het voertuig wordt aangeschaft bij een door het RDW-erkend autobedrijf.
De subsidie is al langer beschikbaar. In 2020 schaften in totaal 3.000 particulieren met subsidie een tweedehands elektrische auto aan. Het budget werd toen niet volledig benut; er waren minder aanvragen dan mogelijk. Dit jaar is het beeld anders: de subsidiepot is inmiddels volledig leeg.
“Dit jaar is het budget volledig benut; 6750 particulieren maakten gebruik van de regeling. De regeling loopt door tot 2025. Voor dit jaar was er 13,5 miljoen beschikbaar voor gebruikte elektrische personenauto’s, voor volgend jaar staat er 18,3 miljoen subsidiebudget ingepland”, schrijft het ministerie van I&W in een persbericht.
Naast tweedehands elektrische voertuigen blijft ook de vraag naar nieuwe exemplaren stijgen, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Zo zijn in juni 2021 2.883 volledig elektrische voertuigen meer verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder. Ook de verkoopcijfers van hybride voertuigen stijgen en vallen 1.788 hoger uit dan een jaar eerder.
De top 5 meest verkochte modellen personenauto’s omvat uitsluitend volledig elektrische modellen en ziet er als volgt uit:
Als we kijken naar marktaandeel blijkt dat het marktaandeel van hybride voertuigen sneller stijgt dan die van elektrische voertuigen. Zo was 8,9% van alle verkochte personenauto’s in de periode januari-juni 2020 volledig elektrisch. Dit percentage is in dezelfde periode dit jaar met 0,9% gestegen tot 9,8%. Het aandeel hybride voertuigen steeg in dezelfde periode met 6,5% van 3,7% tot 10,1%.
De RVO kijkt ook naar de prestaties op het gebied van elektrische mobiliteit van Nederland op internationaal niveau. Samen met Noorwegen, IJsland, Zweden en China behoorde Nederland in 2019 volgens cijfers van IEA tot de top 5 landen waar elektrische personenauto’s meer dan 1,5% van het totale wagenpark uitmaken. Ook is er geen ander land met dezelfde dichtheid aan laadpunten als Nederland.
Auteur: Wouter Hoeffnagel