Hyundai presenteert de IONIQ 5-robotaxi. Het voertuig is gebaseerd op de volledig elektrische IONIQ 5, staat op het nieuwe Electric Global Modular Platform (E-GMP) en biedt level 4 zelfrijdende mogelijkheden. Dit geeft het voertuig een hoge mate van autonomie.
De IONIQ 5-robotaxi is door Hyundai ontwikkeld in samenwerking met Motional. Dit is een joint venture van Hyundai en Aptiv, een leverancier van autotechnologie. Motional is toegespitst op de ontwikkeling van autonome rijtechnologie. Door het combineren van elektrificatie en autonomie willen de partijen personenvervoer slimmer, veiliger en duurzamer maken.
Het voertuig biedt level 4 zelfrijdende mogelijkheden, meldt Hyundai. De Amerikaanse Society of Automotive Engineers (SAE) definieert dit niveau van autonomie als volgt:
Hyundai mikt erop dat de IONIQ 5-robotaxi vanaf 2023 inzetbaar is voor het vervoer van passagiers. Het bedrijf is hiervoor een samenwerking aangegaan met taxiplatform en leverancier van technologie voor zelfrijdende auto’s Lyft.
Hoewel het voertuig in belangrijke mate zelfstandig kan rijden, kijkt een externe Motional-operator mee. Indien de robotaxi geconfronteerd wordt met een ongebruikelijk verkeersscenario kan deze operator ingrijpen en het voertuig naar een nieuwe route leiden. Denk hierbij aan overstromingen of wegwerkzaamheden.
De robotaxi kan tijdens het autonoom rijden gebruik maken van ruim 30 sensoren. Het gaat hierbij om een combinatie van camera’s, radars en lidar sensoren. De combinatie geeft het voertuig 360 graden zicht. De IONIQ 5-robotaxi is gebaseerd op het E-GMP, een platform dat de basis vormt voor de nieuwe generatie elektrische voertuigen van Hyundai Motor Group. Naast Hyundai vallen hieronder ook Kia, Genesis en IONIQ. De groep streeft naar de introductie van 23 BEV-modellen waarvan 11 volledige elektrische op basis van het E-GMP-platform in 2025. Wereldwijd moeten dan ruim 1 miljoen BEV’s zijn verkocht.
De Zuid-Koreaanse autofabrikant zet al langer in op zelfrijdende auto’s. Zo presenteerde het bedrijf in juli de RobotShuttle. Deze autonome personenbus verzorgt in het Zuid-Koreaanse Namyang vrijwel geheel zelfstandig een pendeldienst tussen een aantal haltes. Het voertuig is gebaseerd op de H350 van Hyundai, een lichte personenbus met vier portieren. Het voertuig beschikt over een ‘aantal kernsystemen wordt toegepast op niveau 4 van autonoom rijden’. Dit stelt het voertuig in staat tot het waarnemen van zijn omgeving, nemen van beslissingen en zichzelf besturen op de openbare weg.
In tegenstelling tot de robotaxi rijdt bij de RobotShuttle altijd een bestuurder mee. Hyundai meldt dat deze ‘minimale assistentie’ biedt bij het besturen van het voertuigen. De autonome H350’s rijden over een traject van 6,1 kilometer lang, waarbij zij twintig haltes aandoen. Een plaats in de pendelbus reserveren kan via een mobiele app genaamd ‘Shucle’ van AIRS Company. Dit is een gespecialiseerd kunstmatige intelligentie-onderzoekslaboratorium van Hyundai.
Auteur: Wouter Hoeffnagel