maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 07 september 2021

Hyundai presenteert Ioniq 5-robotaxi met level 4 autonomie

Hyundai presenteert de IONIQ 5-robotaxi. Het voertuig is gebaseerd op de volledig elektrische IONIQ 5, staat op het nieuwe Electric Global Modular Platform (E-GMP) en biedt level 4 zelfrijdende mogelijkheden. Dit geeft het voertuig een hoge mate van autonomie.

De IONIQ 5-robotaxi is door Hyundai ontwikkeld in samenwerking met Motional. Dit is een joint venture van Hyundai en Aptiv, een leverancier van autotechnologie. Motional is toegespitst op de ontwikkeling van autonome rijtechnologie. Door het combineren van elektrificatie en autonomie willen de partijen personenvervoer slimmer, veiliger en duurzamer maken.

Level 4 autonomie

Het voertuig biedt level 4 zelfrijdende mogelijkheden, meldt Hyundai. De Amerikaanse Society of Automotive Engineers (SAE) definieert dit niveau van autonomie als volgt:

  • Bestuurders besturen hun voertuig niet langer zelfstandig indien deze functie is ingeschakeld;
  • De geautomatiseerde rijfuncties vereisen niet dat de gebruiker de besturing overneemt;
  • De voertuigen zijn lokaal inzetbaar als taxi zonder bestuurder;
  • In sommige gevallen zijn pendalen en een stuurwiel niet langer aanwezig.

Hyundai mikt erop dat de IONIQ 5-robotaxi vanaf 2023 inzetbaar is voor het vervoer van passagiers. Het bedrijf is hiervoor een samenwerking aangegaan met taxiplatform en leverancier van technologie voor zelfrijdende auto’s Lyft.

Externe operator kijkt mee

Hoewel het voertuig in belangrijke mate zelfstandig kan rijden, kijkt een externe Motional-operator mee. Indien de robotaxi geconfronteerd wordt met een ongebruikelijk verkeersscenario kan deze operator ingrijpen en het voertuig naar een nieuwe route leiden. Denk hierbij aan overstromingen of wegwerkzaamheden.

De IONIQ 5-robotaxi (bron foto: Hyundai)
De IONIQ 5-robotaxi (bron foto: Hyundai)

De robotaxi kan tijdens het autonoom rijden gebruik maken van ruim 30 sensoren. Het gaat hierbij om een combinatie van camera’s, radars en lidar sensoren. De combinatie geeft het voertuig 360 graden zicht. De IONIQ 5-robotaxi is gebaseerd op het E-GMP, een platform dat de basis vormt voor de nieuwe generatie elektrische voertuigen van Hyundai Motor Group. Naast Hyundai vallen hieronder ook Kia, Genesis en IONIQ. De groep streeft naar de introductie van 23 BEV-modellen waarvan 11 volledige elektrische op basis van het E-GMP-platform in 2025. Wereldwijd moeten dan ruim 1 miljoen BEV’s zijn verkocht.

RobotShuttle

De Zuid-Koreaanse autofabrikant zet al langer in op zelfrijdende auto’s. Zo presenteerde het bedrijf in juli de RobotShuttle. Deze autonome personenbus verzorgt in het Zuid-Koreaanse Namyang vrijwel geheel zelfstandig een pendeldienst tussen een aantal haltes. Het voertuig is gebaseerd op de H350 van Hyundai, een lichte personenbus met vier portieren. Het voertuig beschikt over een ‘aantal kernsystemen wordt toegepast op niveau 4 van autonoom rijden’. Dit stelt het voertuig in staat tot het waarnemen van zijn omgeving, nemen van beslissingen en zichzelf besturen op de openbare weg.

In tegenstelling tot de robotaxi rijdt bij de RobotShuttle altijd een bestuurder mee. Hyundai meldt dat deze ‘minimale assistentie’ biedt bij het besturen van het voertuigen. De autonome H350’s rijden over een traject van 6,1 kilometer lang, waarbij zij twintig haltes aandoen. Een plaats in de pendelbus reserveren kan via een mobiele app genaamd ‘Shucle’ van AIRS Company. Dit is een gespecialiseerd kunstmatige intelligentie-onderzoekslaboratorium van Hyundai.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven