Verschillende investeerders steken geld in het Nederlandse Accerion. Dit Venlose bedrijf ontwikkelt technologie waarmee industriële voertuigen zoals vorkheftrucks en logistieke mobiele robots kunnen worden geautomatiseerd. Onder meer Phoenix Contact Innovation Ventures en het agentschap van de provincie Limburg LIOF investeren in Accerion. Om welke bedragen het gaat is niet bekend; financiële details over de investeringsronde zijn niet bekend gemaakt.
Accerion ontwikkelt positioneeringstechnologie die het mogelijk maakt bestaande industriële voertuigen volledig autonoom te laten opereren. Dit is aantrekkelijk voor bedrijven, die hiermee over autonome voertuigen kunnen beschikken en tegelijkertijd van hun bestaande investeringen in voertuigen kunnen blijven profiteren.
Het Venlose bedrijf heeft een tweetal sensormodules ontwikkeld. Het vlaggenschip van het bedrijf is Jupiter, een product dat voertuigen in staat stelt zijn positie in een industriële omgeving nauwkeurig te bepalen. Jupiter vindt zelfstandig zijn weg door te kijken naar de ondergrond, zonder dat hiervoor speciale infrastructuur nodig is.
Voertuigen die zijn voorzien van Jupiter kunnen zich met een snelheid van 2 m/s voortbewegen. De sensormodule kan zowel binnen als buiten worden gebruikt. De module weegt 2,4 kg en is 340 bij 120 bij 120 mm groot. Met behulp van Jupiter kunnen voertuigen een oppervlakte tot 40.000 m2 beslaan. Indien gewenst kan het systeem op verzoek echter ook geschikt worden gemaakt voor grotere oppervlaktes tot 100.000 m2.
Jupiter kan opereren in twee modi: Relative Mode en Absolute Mode. In Relative Mode zoekt Jupiter zelfstandig zijn weg, waarbij het voertuig kijkt vanwaar hij vandaan komt en welke weg hij heeft afgelegd. In deze modus wordt een nauwkeurigheid van meer dan 99,8% gerealiseerd. In Absolute Mode is het mogelijk voertuigen de vloer te laten herkennen middels herkenning van de (natuurlijke) ondergrond zonder extra markeringen, waarvoor Jupiter met sub-mm nauwkeurigheid zijn positie kan bepalen.
Naast Jupiter levert Accerion ook Triton, de kleine broer van Jupiter. Triton is ontworpen om nauwkeurige positionering mogelijk te maken in een kleine vormfactor. Net als Jupiter brengt Triton zijn omgeving in kaart en kan gebruikt worden voor navigatie, zonder dat hiervoor speciale infrastructuur nodig is.
Triton is zowel kleiner als lichter dan Jupiter. Het apparaat is 120 x 108 x 50mm groot en weegt slechts 0,6 kg. Het product is gericht op gebruik in kleinere voertuigen, zoals lichte industriële voertuigen en kleinere Automated Guided Vehicles (AGV’s), of voor voertuigen die reeds gebruik maken van relatieve odometrie.
Net als Jupiter biedt Triton de mogelijkheid om met sub-mm nauwkeurigheid zijn positie te bepalen op oppervlaktes tot 40.000 m2. Deze sensormodule biedt echter geen ondersteuning voor Relative Mode, wat wel beschikbaar is op Jupiter. Triton is in februari aan het publiek gepresenteerd. In maart kondigde Accerion aan proof-of-concept projecten op te zetten met een select aantal klanten, waar het product met succes is geïmplementeerd. De fabrikant meldt sindsdien al bestellingen voor enkele honderden exemplaren te hebben ontvangen.
Voordat Jupiter en Triton gebruikt kunnen worden in het navigatiepakket, moet de vloer aan de sensoren worden in-geleerd. Om dit proces te versnellen heeft Accerion de Scout robot ontwikkeld. Deze robot is voorzien van een Jupiter en een lidar-sensor. Met behulp van deze apparatuur brengt de Scout robot de omgeving in kaart en combineert de Lidar beelden met de vloerdata. De informatie die hierbij wordt verzameld kan vervolgens als startpunt worden gebruikt voor andere Jupiter of Triton modules, die hierdoor minder tijd nodig hebben om hun route te leren. Dit is onder meer aantrekkelijk voor klanten die een groot aantal Jupiter of Triton modules willen implementeren.
Meer informatie is beschikbaar op de website van Accerion.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Accerion