maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 03 juni 2019

Prototype van Chinese 600 km/u snelle maglev-trein onthuld

Het eerste prototype van een nieuwe 'magnetic-levitation' (maglev) trein is in de Chinese stad Qingdao van de productieband gerold. Het prototype kan snelheden tot 600 km/u halen en wordt de komende tijd uitgebreid getest. De trein moet in 2021 in commerciële productie gaan. 

Een maglev trein, ook wel een magneetzweeftrein genoemd, is een voertuig dat dankzij een magnetisch veld op zo’n 10 tot 20 millimeter boven zijn baan zweeft. Het voertuig komt hierdoor niet in contact met de baan, wat zorgt voor een lage weerstand en een hogere topsnelheid mogelijk maakt dan traditionele treinen. Het concept is niet nieuw; al sinds de jaren zestig worden experimenten uitgevoerd met de technologie. 

Vijf commerciële magneetzweeftreinen in gebruik

Op dit moment zijn vijf commerciëel magneetzweeftreinen in gebruik, waarvan drie in China, één in Japan en één in Zuid-Korea. Deze treinen halen overigens lang niet allemaal een hoge snelheid. Zo rijdt de Japanse Linimo magneettrein met maximaal 100 km/u, terwijl de Zuid_Koreaan Incheon Airport Maglev een maximumsnelheid kent van 110 km/h. 

Slechts één van deze lijnen is een hogesnelheidslijn: de Shanghai Transrapid in China. Deze magneetzweeftrein heeft een maximumsnelheid van 430 km/u. In 2027 wordt naar verwachting in Japan de tweede hogesnelheidslijn met een maglev-trein ter wereld in gebruik genomen. Deze trein haalt een maximumsnelheid van 505 km/u. 

Het nieuwe prototype dat nu in China van de productieband is gerold is echter nog sneller en heeft een maximumsnelheid van 600 km/u. Deze snelheid werd eerder overigens wel al gehaald door een maglev-trein van Japan Railway, die hiermee in 2015 een snelheidsrecord voor maglev-treinen van 603 km/u realiseerde. Dit snelheidsrecord werd gevestigd met de hogesnelheidsmaglev-trein die in 2027 in Japan in gebruik moet worden genomen.

Gat tussen hogesnelheidstreinen en luchtvaart opvullen

De nieuwe Chinese maglev-trein is ontworpen door China Railway Rolling Stock Company (CRRC), dat in handen is van de Chinese staat. Met de nieuwe trein wil CRRC het gat vullen tussen hogesnelheidstreinen en de luchtvaart. Ding Sansan, adjunct-hoofdingenieur bij CRRC, legt aan CNN uit: “Neem de reis tussen Beijing en Shanghai bijvoorbeeld. Inclusief voorbereiding voor de reis, duurt dit ongeveer 4,5 uur per vliegtuig, zo’n 5,5 uur per hogesnelheidstrein en slechts 3,5 uur met de snelle maglev.”

Ding meldt samen met zijn team drie jaar onderzoek te hebben gedaan naar de maglev-trein. Op basis van dit onderzoek is een lichtgewicht trein ontwikkeld die de technische fundering vormt voor prototypes waaraan het team werkt. Het prototype dat nu is geproduceerd is de eerste van een reeks van vijf. De prototypes zullen worden getest door CRRC-dochter CRRC Qingdao Sifang. Deze organisatie bouwt momenteel een testcentrum en een productiecentrum voor de Chinese magnetische hogesnelheidstreinen. Naar verwachting zijn deze nieuwe centra in de tweede helft van 2019 operationeel. 

Hyperloop

Een andere trein die gebruik maakt van magneten is de Hyperloop, die de afgelopen jaren veel aandacht in de media heeft gekregen. De Hyperloop is een hoge snelheidstrein die een vacuümbuis rijdt. Dit vacuüm maakt het mogelijk nog hogere snelheden te realiseren dan met een ‘reguliere’ magneetzweeftrein; naar verwachting kan de Hyperloop snelheden van meer dan 1.200 km/u behalen. 

De Hyperloop komt uit de koker van ondernemer en entrepreneur Elon Musk, onder meer bekend van SpaceX, Tesla en de Boring Company. Om de ontwikkeling van de Hyperloop te versnellen schreef SpaceX in juli 2015 de Hyperloop Pod Competition uit. Deelnemende teams werden uitgedacht een Hyperloop-capsule te bouwen en testen op een testtraject van 1,6 kilometer bij het hoofdkantoor van Space X in het Amerikaanse Californië. Deze wedstrijd werd gewonnen door het Nederlandse studententeam Delft Hyperloop van de TU Delft. Het Duitse WARR team uit München wist te hoogste snelheid te halen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: China Railway Rolling Stock Company
Bron: CNN

Deel dit artikel

Meer nieuws

Robot van Deense O-Robotics ruimt straten op

Robot van Deense O-Robotics ruimt straten op

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 18-12-2024
(productnews)
De Deense startup O-Robotics ontwikkelt een robot die geheel autonoom straten en stoepen kan schoonmaken. De robots...
De Deense startup O-Robotics ontwikkelt een robot die geheel autonoom straten en stoepen kan schoonmaken. De robots verwijdert onkruid, ruimt straatafval op en maakt straten sneeuwvrij. O-Robotics is een startup...
Algemeen / 18-12-2024
Lees meer

Grootste fractie Europarlement wil streep voor verbod op verbrandingsmotor

(productnews)
Als het aan de grootste fractie in het Europees Parlement ligt, de centrumrechtse EVP, gaat er een streep door het verbod op...
Als het aan de grootste fractie in het Europees Parlement ligt, de centrumrechtse EVP, gaat er een streep door het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in 2035....
Automotive / 16-12-2024
Lees meer

Nieuw multifunctioneel zonneraam wekt stroom op door licht te weerkaatsen

Nieuw multifunctioneel zonneraam wekt stroom op door licht te weerkaatsen

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 16-12-2024
(productnews)
Er is een nieuw type raam ontwikkeld en getest dat stroom opwekt en tegelijkertijd de warmte en lichtinval regelt. Dit is...
Er is een nieuw type raam ontwikkeld en getest dat stroom opwekt en tegelijkertijd de warmte en lichtinval regelt. Dit is gedaan door onderzoekers van het ZIEZO-project, geleid door TNO....
Bouw & Constructie / 16-12-2024
Lees meer

PBL: ‘Nederland op koers om streefdoel van 35 TWh aan wind- en zonneparken in 2030 te halen’

(productnews)
Het vermogen van wind- en zonneparken groeit snel, blijkt uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Naar...
Het vermogen van wind- en zonneparken groeit snel, blijkt uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Naar verwachting wekken bestaande parken in 2030 zo’n 30 TWh op jaarbasis...
Energie / 16-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven