Vooral over zee zijn China en Nederland sterk verbonden, met ca. 20 aanlopen van de grootste containerschepen per week. Bijna één op de vier containers komt uit China. Maar ook door de lucht is China met bijna een vijfde van de inkomende lading een dominante factor in de luchtvracht. De groeiende goederenstromen tussen China en West-Europa worden niet uitsluitend meer beheerst door zee- en luchtververvoer. De Nieuwe Zijderoute via het spoor is een sneller alternatief voor zeevervoer, maar is vooral voor producten met een hogere waarde aantrekkelijk als goedkoper en groener alternatief voor luchtvervoer.
Nieuwe Zijderoute als nieuwe logistieke optie in groot bouwwerk van handelsroutes
Met de Nieuwe Zijderoute komt er nu een optie over spoor bij. Het vervoer over de Nieuwe Zijderoute – die drie hoofdroutes en vele vertakkingen kent – heeft sinds de introductie van het Chinese Belt & Road initiative in 2013 een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Dit grootschalige infrastructuurprogramma is gericht op de lange termijn en heeft tot doel handelsroutes tussen China, Azië, Europa en landen langs de Indische en Stille oceaan te verbeteren. Naast spoor investeringen omvat het programma ook investeringen in bijvoorbeeld zeehavens, luchthavens en pijpleidingen.
Voor Nederland is de Nieuwe Zijderoute wennen, maar verladers kijken naar kansen
Vijf jaar na de start van de eerste treindiensten is de Zijderoute op weg naar volwassenheid. Het volume is met 1% a 2% van het containeraanbod op zee nog klein, maar de groei zet door. En steeds meer grote verladers zoals HP, Volvo en Ricoh, zijn actief op de Zijderoute. Bovendien zetten landen in het Midden en Oost-Europa er sterk op in om een ‘landbrug’ naar Azië te vormen.
Zijderoute is middenweg in tijd, en aantrekkelijk voor bediening van het diepe binnenland
Hoeveel tijd er te winnen is met de Nieuwe Zijderoute hangt sterk af van de herkomst en bestemming van de vracht. Inclusief voor- en natransport, douanecontrole, spoorbreedte-wisseling (2 keer) en buffertijd komt de gemiddelde transit tijd rond de 20 dagen uit, waar het over zee vaak oploopt tot 45 dagen. Gezien de snelheid van luchtvervoer is het spoor een middenweg.
Aangezien de trein rechtstreeks het diepe binnenland kan bedienen is de Nieuwe Zijderoute vooral aantrekkelijk voor vervoer van, maar ook zeker naar het Chinese binnenland. Juist in China maakt dit verschil omdat we het niet hebben over een paar kilometer, maar al gauw over 2.000 km van de zeehaven Shanghai naar de stad Chengdu. Aangezien de industrie in China in toenemende mate naar het binnenland verschuift, ontstaan naar die gebieden ook meer goederenstromen.
Zijderoute leent zich voor grote groep producten die niet te goedkoop zijn
Hoe weet je nu of de Zijderoute aantrekkelijk is? Als producten een lage waarde per kg (zeg 1-2 euro of minder) hebben is vervoer over zee veelal de aantrekkelijkste optie. In het geval het gaat over producten die een waarde van honderden euro’s per kilo vertegenwoordigen, ligt snelheid via de lucht voor de hand. Voor het middengebied en het grootste deel van de goederenhandel ligt dit nog open. Voor deze categorie kan het de moeite waard zijn om nader te kijken, ook al kan snelheid altijd cruciaal blijken. Als de snelheid van levering rekbaar is, dan kan de kostenafweging van de modaliteiten worden gemaakt. Het is daarbij van belang niet alleen naar kosten van voor- en natransport te kijken, maar ook naar kapitaalkosten.
Logistiek manager heeft meer te kiezen
De Nieuwe Zijderoute is een sneller alternatief voor zeevervoer, maar is vooral voor producten met een hogere waarde aantrekkelijk als goedkoper en groener alternatief voor luchtvervoer.
Tot dusver was de keuze voor verladers en logistieke dienstverleners vrijwel automatisch gericht op lucht- of zeevracht. Maar met het spoor erbij hebben logistiek managers dus meer te kiezen. Het spoor is een sneller alternatief voor producten die nu over zee gaan en een goedkoper en groener alternatief voor producten die nu via de lucht gaan. Het volwassen worden van de Nieuwe Zijderoute opent voor logistiek managers de mogelijkheid om supply chains tegen het licht te houden en nieuwe vervoerscombinaties te onderzoeken. De kunst is om deze structurele ontwikkeling te volgen en op korte termijn in te springen op commerciële en optimaliseringskansen.
Klik hier om het hele rapport te lezen!
Copyright: ING Economisch Bureau