3D-printen wordt in steeds meer branches op nieuwe manieren ingezet. De toegankelijke technologie maakt korte iteraties mogelijk, maakt productieprocessen efficiënter en stimuleert innovatie. Onlangs werd door onderzoeksbureau IDC nog voorspeld dat 3D-printen in de maakindustrie in het komende jaar een vlucht gaat nemen door een stijging van 21,8% ten opzichte van vorig jaar. Ford zet 3D-printing onder andere in bij de productie en optimalisatie van gereedschappen nog voordat een auto in productie gaat.
Ford gebruikt veel op maat gemaakt gereedschap tijdens de productie van hun voertuigen. Deze gereedschappen zijn vaak ontworpen voor één specifieke taak en model. Het extern laten fabriceren van deze tools kost veel tijd en is erg duur.
Het team van Ford in Keulen pioniert op het gebied van de ontwikkeling van elk nieuw voertuigontwerp voordat het in massaproductie wordt genomen. Veel productiebedrijven implementeren 3D-printen om hun huidige productieproces te optimaliseren. Ford gaat hierin een stapje verder: door een speciale 3D-werkplaats met Ultimaker printers in de pilot-fabriek, kan Ford alle gereedschappen al produceren en optimaliseren voordat een auto in massaproductie gaat. Dit geeft de engineers van Ford de gelegenheid om de aangepaste 3D-geprinte gereedschappen uitgebreid te testen.
Het bedrijf bespaart veel tijd en geld door gereedschappen niet meer extern te laten maken. 3D-printen scheelt gemiddeld zo’n 1000 euro per gereedschap. De 3D-geprinte tools hebben ook ergonomische voordelen voor het personeel. Deze zijn net zo sterk als de traditionele metalen versies, maar een stuk lichter. Op deze manier worden de medewerkers minder belast.
Ford is nu bezig met het uitbreiden van de 3D-printmogelijkheden. Er wordt bijvoorbeeld geëxperimenteerd met het printen van reserve-onderdelen. Naast Keulen wil Ford de printers ook gaan inzetten in andere werkplaatsen in Europa.
Inhoud en beeld: Paul Heiden, SVP Product Management van Ultimaker