maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 05 oktober 2021

Aurora en Toyota brengen autonome taxi’s op Amerikaanse wegen

Het bedrijf Aurora wil in de Verenigde Staten (VS) robottaxi’s op de weg brengen. De taxi’s zijn gebaseerde op Toyota Sienna’s, een minivan die Toyota in de VS levert. Het voertuig is gericht op ride hailing-services, waarbij gebruikers via een app een robottaxi kunnen oproepen. 

Aurora is een bedrijf dat in 2017 is opgericht door Chris Urmson, Sterling Anderson en Drew Bagnell. Het team richt zich op het ontwikkelen van veilige, snelle en breed beschikbare zelfrijdende technologie. De technologie waaraan het bedrijf werkt heet de Aurora Driver. Rondom deze technologie zet het bedrijf een ecosysteem op van strategische partners voor het uitrollen van Aurora Driver als een autonome diensten voor onder meer transport, logistiek en ride-hailing, 

Waaruit bestaat Aurora Driver?

Aurora Driver bestaat uit verschillende componenten. De zogeheten Aurora Computer vormt de centrale hub van het systeem. Het verbindt de hardware en autonome software. En integreert Aurora Driver met verschillende soorten voertuigen. Aurora Computer is verbonden met een sensor suite. Deze omvat onder meer radarsensoren met een groot bereik, hoge resolutie camera’s, LIDAR-sensoren en zogeheten FirstLight Lidar-sensoren. Deze laatst genoemde sensoren zijn een doorontwikkelde versie van LIDAR-sensoren met een groter bereik. De sensor suite geeft Aurora Driver een 360 graden zicht op zijn omgeving. 

Het systeem is ook voorzien van autonome software. Het gaat onder meer om Aurora Atlas, een op maat gemaakt mapping- en lokalisatieplatform. Met behulp van gedetailleerde kaarten helpt Aurora Atlas de Aurora Driver zijn route bepalen. Deze software maakt het lokaliseren van een voertuig met een marge van 10 centimeter mogelijk.

Aurora wijst erop dat op de weg met grote regelmaat onvoorziene omstandigheden optreden. Het autonome systeem brengt daarom alle objecten in kaart, ook indien het deze niet kan identificeren. Daarnaast zijn menselijke experts beschikbaar via een teleassistfunctie. Deze experts kunnen meekijken met onder meer videofeeds van de zelfrijdende voertuigen en indien nodig de Aurora Driver in de juiste richting sturen. Eventuele problemen waartegen de voertuigen aanlopen kunnen zo sneller worden opgelost. 

Samenwerking met Toyota

Aurora kondigde eerder dit jaar al aan een langetermijnsamenwerking aan met Toyota. Het doel hierbij is de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen voor autonome ride-hailing. Aurora en Toyota kondigen nu aan het hybride elektrische platform S-AM van Toyota te integreren met de zelfrijdende technologie van Aurora. Deze integratie vindt direct op de productielijn van Toyota plaats. 

Het gaat vooralsnog om een prototype, dat de komende tijd getest wordt tijdens pilotprojecten. Onder meer de veiligheid van het voertuig staat centraal tijdens deze testen. Op termijn verwachten de partijen de autonome taxi op schaal te kunnen lanceren voor ride-hailing netwerken. 

Het bundelen van hun krachten moet leiden tot een ‘robuust autonoom systeem voor het creëren van een comfortabele, gemakkelijke en veilige rijervaring’. Zo zijn de robottaxi’s voorzien van een dynamische klimaatbeheersing. Gebruikers stellen hierbij de gewenste temperatuur in via ride-hailing apps zoals Uber. Het voertuig is hierdoor bij aankomst al volledig op de gewenste temperatuur gebracht. 

Data van Uber

Bij de ontwikkeling van het voertuig maken de partijen gebruik van data verzameld via het testnetwerk van Uber ATG, de research & development-afdeling van Uber. Via dit testnetwerk zijn inmiddels 50.000 ritten uitgevoerd. Deze zijn goed voor vier miljoen mijl, omgerekend ruim 6,4 miljoen kilometer. Aurora wijst erop dat door Uber inmiddels ruim 25 miljard ritjes zijn verzorgd via het platform. 

De komende zes maanden willen de partijen een initiële vloot met ontwikkelvoertuigen testen en doorontwikkeling in onder meer het Amerikaanse Pittsburgh, Dallas en de Bay Area. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven