Om ervoor te zorgen dat de gloednieuwe elektromotor van Electric Superbike Twente op ideale temperatuur opereert, wordt de elektromotor voorzien van een metaal 3D-geprinte koelschil, geproduceerd door K3D.
Electric Superbike Twente ontwikkelde samen met K3D één van de eerste metaal 3D-geprinte componenten voor de race-industrie. De elektromotor van hun tweede gloednieuwe elektrische superbike wordt water gekoeld, net als de eerste superbike, die Electric Superbike Twente in 2018 ontwikkelde. “De koelschil van onze eerste superbike bestond uit meerdere onderdelen, die lastig te produceren waren met behulp van conventionele technieken, zoals draaien en frezen. Om de benodigde toleranties te halen, moest materiaal toegevoegd worden, waardoor het eindproduct zwaarder werd”, vertelt Feitse Krekt, Technisch Manager van het huidige team van Electric Superbike Twente in een persbericht. “Daarnaast vielen de koelprestaties wat tegen. Om de maakbaarheid van de componenten te garanderen, moesten de wanddiktes van de schil groter gekozen worden dan gewenst. Dit ging ten koste van de koelprestaties. Hierdoor kwam er minder vermogen uit de elektromotor en moesten we soms flink inhouden om de elektromotor niet te oververhitten.”
Electric Superbike Twente wil continu blijven innoveren en aan de top van elektrisch racen blijven. Het team is op dit moment volop bezig met de ontwikkeling van een tweede elektrische superbike. “Tijdens het design van deze nieuwe superbike hebben we zoveel mogelijk componenten volledig herontworpen om ze te optimaliseren. We konden op het gebied van elektromotorkoeling grote stappen maken bij gebruik van metaal 3D-printen. De grote voordelen van metaal 3D-printen zijn functie-integratie, gewicht- en ruimtebesparende ontwerpvrijheid. In onze zoektocht naar een partner kwamen we terecht bij K3D”, vertelt Krekt.
“Electric Superbike Twente zocht contact toen ze nog in een vroeg stadium van hun ontwerpfase zaten. Dit gaf ons de kans om goede begeleiding te geven in het ontwerpen voor 3D-printen”, vertelt Jaap Bulsink, CTO van K3D. “Metaal 3D-printen is ons vak en we zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om deze ervaring en kennis te delen. Zeker als het gaat om zo’n gaaf project als het bouwen van een elektrische superbike.”
Omdat het onderdeel specifiek ontworpen is voor 3D-printen, waren de opties eindeloos. Bulsink: “De koelschil kent optimale koelprestaties door een dunwandig ontwerp met interne koelkanalen op exact de juiste plek. Dit kan alleen met metaal 3D-printen, waarbij je ultieme ontwerpvrijheid hebt. Daarnaast is het onderdeel zo licht mogelijk ontworpen. Is het in één keer correct geprint en heeft het een dusdanige nauwkeurigheid dat er geen nabewerking nodig is. De uniciteit van dit metaal 3D-geprinte onderdeel ligt tevens in de afmetingen. We kwamen meer 3D-geprinte koelschillen voor de race-industrie tegen, maar bij deze partijen waren de onderdelen minstens vier keer zo klein. Bij Electric Superbike Twente gaat het om een aanzienlijke afmeting.”
Naast de koelschil worden er op dit moment meer onderdelen voor de nieuwe elektrische superbike geproduceerd. Als deze onderdelen binnen zijn, wordt de superbike geassembleerd. Daarna gaat het team de superbike, met onder andere dit high-end koelsysteem, testen. “Met dergelijke innovaties is het spannend om te ontdekken of alles werkt. We zijn ervan overtuigd dat deze metaal 3D-geprinte koelschil een stukje van de hoogwaardigste technologie van dit moment is”, concludeert Krekt.
De onthulling van de nieuwe superbike van Electric Superbike Twente vindt plaats op 24 mei in de bioscoopzaal van Kinepolis in Enschede.
Bron: Universiteit Twente.