Een nieuw systeem ontwikkeld door een Amerikaanse startup geeft menselijke bestuurders de mogelijkheid op afstand de controle over een zelfrijdend voertuig over te nemen. Dit maakt het mogelijk in te grijpen indien de werking van de voertuigen wordt verstoord of autonome voertuigen in zeer lastige situaties terecht komen. Het systeem kan hiermee de ontwikkeling en ingebruikname van autonome voertuigen versnellen.
Autonome voertuigen zijn steeds beter in staat veilig over de weg te navigeren. Net als mensen kunnen zij echter met onverwachte, onoverzichtelijke en/of afwijkende situaties te maken krijgen. Denk hierbij aan wegwerkzaamheden waarbij de reguliere wegmarkeringen ontbreken en rijbanen smaller dan gebruikelijk zijn, maar ook aan verkeersregelaars die met handgebaren instructies geven. Ook sommige weersomstandigheden kunnen autonome navigatie bemoeilijken.
Een systeem ontwikkeld door Designated Driver, een startup uit de Amerikaanse staat Oregon, kan uitkomst bieden. Het gaat om een ’teleoperations systeem’: een systeem waarmee een menselijke bestuurder de besturing over een autonoom voertuig handmatig kan overnemen. Dit maakt het onder meer mogelijk in te grijpen in onduidelijke situaties waarin een autonoom voertuig zelf de weg niet kan vinden, maar ook om de besturing over te nemen indien de werking van het voertuig wordt verstoord door bijvoorbeeld een technische storing.
Het systeem kan worden geïntegreerd in nieuwe én bestaande autonome voertuigen. De oplossing bestaat uit drie componenten:
Belangrijk om op te merken is dat Designated Driver niet de enige partij is die werkt aan systemen waarmee autonome voertuigen op afstand kunnen worden bestuurd. Zo maakte het Researchlab Automated Driving Delft (RADD), gevestigd op de campus van de TU Delft, vorig jaar bekend dat zij hun autonome Renault Twizy op afstand kunnen besturen.
Ook het Amerikaanse Phantom Auto werkt aan een dergelijk systeem. Deze oplossing bestaat – net als de oplossing van Designated Driver – uit drie componenten:
De mogelijkheid de besturing over autonome voertuigen op afstand over te nemen kan niet alleen helpen de ontwikkeling en inzet van dergelijke auto’s te versnellen, maar is in sommige gevallen ook verplicht. Zo werd in Nederland in 2018 in Nederland de Experimenteerwet zelfrijdende auto’s aangenomen door de Tweede Kamer. Deze wet maakt het mogelijk autonome voertuigen op de Nederlandse openbare weg te testen, zonder dat een een menselijke bestuurder in het voertuig aanwezig is. Een voorwaarde hiervoor is wel dat het voertuig wordt gemonitord door een mens, die te allen tijde op afstand moet kunnen ingrijpen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Designated Driver (foto’s)
Bron: Phantom Auto
Bron: RADD