Gemotoriseerde kajaks zijn niet helemaal nieuw. De meeste maken daarbij gebruik van een traditionele buitenboordmotor. De Tsjechische eMogi oogt als een gewone kajak maar heeft een geïntegreerde elektrische motor.
De eMogi heeft een lengte van 3,23 m en een breedte van 70 cm. Naast peddels beschikt hij echter ook over een verwijderbaar lithium-ion batterijpakket in de boeg, een bedieningspaneel en een telescopisch stuurwiel aan de voorkant van de cockpit, en een 1 kilowatt elektromotor in de achtersteven.
Die motor drijft een schroef aan die min of meer recht naar achteren uit de kiel steekt. De motor is met één druk op de knop in te schakelen. Eén knop bevindt zich op het stuurwiel maar er is er ook één in de peddel geïntegreerd. Het roer van de eMogi wordt bediend door op de voetsteunen in de kajak te drukken, of door het stuurwiel te draaien. Uiteraard kan ook de peddel worden gebruikt.
Er zijn drie voorwaartse snelheden plus achteruit – de topsnelheid is 10,7 knopen (20 km/h). De eMogi is leverbaar met vier accucapaciteiten, waarbij de hoogste (22,2 volt/1.340 Wh) goed is voor een looptijd van maximaal zeven uur per vier tot vijf uur opladen. In de achtersteven kan ook nog een extra batterij worden opgeborgen.
Volgens de ontwerpers is de eMogi in eerste instantie ontworpen om tegen de stroom in een rivier op te varen. Het zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om een favoriete visstekje te bereiken, maar er kan ook worden gedacht aan noodhulp of ondersteuning van kajakkers met fysieke beperkingen.
De eMogi zie je in onderstaande video aan het werk.