Volkswagen voert in het Duitse Hamburg een proef uit met autonoom rijden op level 4. Op een traject van drie kilometer worden een vijftal autonome e-Golf's getest.
De project wordt uitgevoerd door Volkswagen Research Group, die hiermee Level 4 autonoom rijden in praktijkomstandigheden wil testen. Voor de test zijn een vijftal e-Golf’s, elektrische varianten van de Volkswagen Golf, voorzien van laserscanners, camera’s, ultrasonische sensoren en radarsystemen. Volkswagen hoopt van de resultaten van de test te kunnen profiteren in andere onderzoeksprojecten van de Volkswagen Research Group.
Level 4 is het op één na hoogste niveau van een zelfrijdende auto’s. Kenniscentrum CROW hanteert voor deze niveau’s de volgende definities:
Op dit moment is een testtraject van drie kilometer beschikbaar voor de autonome e-Golf’s. Daarnaast is een testtraject van 9 kilometer voor autonome en connected voertuigen in Hamburg in de maak, dat in 2020 gereed moet zijn. Op het traject worden onder meer de verkeerslichten voorzien van componenten die communicatie van en naar voertuigen mogelijk maakt. Via het traject wordt gelijktijdig informatie verzameld om de verkeersdoorstroming te optimaliseren met behulp van digitalisering.
De e-Golf’s die voor de test worden ingezet zijn voorzien van elf laserscanners, zeven radars en veertien camera’s. Gedurende reguliere testritten – die al snel enkele uren in beslag nemen – wordt per minuut tot vijf gigabyte aan data verstuurd. Deze data wordt lokaal verwerkt met behulp van een computersysteem dat in de kofferbak van het voertuig is geplaatst. Dit systeem heeft volgens Volkswagen evenveel rekenkracht als ongeveer vijftien laptops.
Tijdens de testritten worden de e-Golf’s bestuurd door speciaal getrainde testchauffeurs. Deze chauffeurs monitoren de rijfuncties van de voertuigen en grijpen indien nodig in om ongelukken te voorkomen en de veiligheid te garanderen.
“De testen zijn gericht op de technische mogelijkheden en eisen aan stedelijke infrastructuur. Om rijden in toekomstige voertuigen nog veiliger en comfortabeler te maken moeten voertuigen niet alleen autonoom en intelligent worden, maar moeten steden ook een digitaal ecosysteem leveren dat voertuigen in staat stelt te communiceren met verkeerslichten, verkeersbeheersystemen en elkaar”, legt Axel Heinricht, Hoofd van de Volkswagen Research Group, uit.
“Over tweeënhalf jaar host Hamburg het World Congress for Intelligent Transport Systems (ITS). Geautomatiseerd rijden zal een sleutelrol spelen. Ik ben verheugd dat onze strategische partner Volkswagen nu al de eerste gebruiker van ons digitale testplatform wordt. We willen van Hamburg een modelstad maken voor intelligente mobiliteit en in 2021 verschillende innovatieve mobiliteitsprojecten aan het wereldwijde publiek presenteren”, zegt Michael Westhagemann, senator voor Economie, Transport en Innovatie.
Volkswagen werkt op het gebied van autonoom rijden samen met Aurora Innovation, een Amerikaans bedrijf dat technologie ontwikkeld voor zelfrijdende voertuigen. Volkswagen wil met behulp van de technologie van Aurora de ontwikkeling van zijn autonome voertuigen versnellen. De focus ligt op het beschikbaar maken van deze voertuigen in stedelijke gebieden.
De twee bedrijven kondigde in januari 2018 aan samen een dienst genaamd ‘Volkswagen Mobility-as-a-Service (MaaS)’ te willen opzetten. Met deze dienst kunnen gebruikers een zelfrijdend elektronisch voertuig bestellen om hen naar een gewenste locatie te laten brengen. Gebruikers hoeven zelf niet te investeren in dit voertuigen en betalen uitsluitend voor het gebruik hiervan.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volkswagen (foto)
Bron: CROW