De automotive industrie kan naast het chiptekort op termijn ook met een ander tekort te maken krijgen. Analisten waarschuwen dat Europese partijen volop investeren in accufabrieken, maar investeringen in met name het winnen van de benodigde grondstoffen uitblijven.
Verschillende analisten waarschuwen tegenover persbureau Reuters voor een tekort aan grondstoffen voor accu’s. Concreet gaat het hierbij om lithium, nikkel, mangaan en kobalt. Indien tekorten ontstaan aan dergelijke materialen kan dit de kostprijs van accu’s opdrijven. En daarmee ook de kostprijs van elektrische voertuigen.
De impact kan groot zijn. Zo kunnen stijgende kostprijzen niet alleen de winstmarges van autofabrikanten onder druk zetten, maar ook de transitie naar elektrische rijden beïnvloeden. Deze transitie speelt op zijn beurt een belangrijke rol in het behalen van klimaatdoelstellingen.
“Het is een serieuze vraag of het aanbod kan bijblijven bij de vraag in de toeleveranciersketen van accu’s”, zegt Daniel Harrison, analist bij Ultima Media, tegen Reuters.
Europese autofabrikanten investeren volop in accufabrieken. Een voorbeeld is Volkswagen, dat zes accufabrieken op Europese bodem op de planning heeft staan. Denk echter ook aan Daimler, onlangs toetrad tot een omvangrijk project van Stellantis. Als onderdeel van dit project staan vier accufabrieken op de stempel.
In totaal gaat het in de gehele EU om bijna vijftig geplande projecten. Dit moet voldoende zijn om in 2030 op Europese bodem aan de lokale vraag naar accu’s te voldoen. De capaciteit bedraagt zo’n 640 gigawatt uur, voldoende voor zo’n 13 miljoen elektrische voertuigen. Analisten van Ultima Media schatten de wereldwijde productie in 2030 op zo’n 2.140 GWh, terwijl de vraag 2.212 GWh bedraagt.
Benchmark Mineral Intelligence, waarschuwt tegenover het persbureau voor ontbrekende investeringen in het uit de grond halen van de benodigde grondstoffen. De marktanalist spreekt van de ‘grote grondstoffen mismatch’. Caspar Rawles, hoofd prijs- en data-analyse bij Benchmark Mineral Intelligence, wijst erop dat de prijs van lithiumcarbonaat in een jaar tijd is verdubbeld.
Dat tekorten aan componenten tot flinke problemen kunnen leiden blijkt onder meer uit het chiptekort. Verschillende autofabrikanten zag zich al genoodzaakt hun productie tijdelijk te onderbreken of terug te schroeven door het tekort. Afgelopen week kondigde Toyota nog aan de productie volgende maand met zo’n 15% terug te schroeven.
Toyota is hiermee lang niet de enige autofabrikanten die tegen problemen aanloopt. Andere recente voorbeelden van fabrikanten die hun productie verminderden of tijdelijk stillegden door het chiptekort zijn Audi, BMW, Ford, Opel, Stellantis, Volkswagen en Volvo.
Ook in Nederland leidt het chiptekort tot problemen. Zo zag VDL Nedcar in het Limburgse Born zich in augustus nog genoodzaakt de productie tijdelijk stil te leggen.
TSMC, de grootste chipfabrikant ter wereld, voorspelde onlangs dat het chiptekort ook in 2022 aanhoudt. Verschillende partijen waaronder ook TSMC kondigde eerder al investeringen aan in het uitbreiden van hun productiecapaciteit. Het realiseren van deze capaciteit kost echter tijd, waardoor het tekort voorlopig aanhoudt.
Auteur: Wouter Hoeffnagel