Autofabrikant Stellantis zet in op een Europees laadnetwerk en de ontwikkeling van lithium-ion accu’s. Het bedrijf bundelt zijn krachten met TheF Charging, een Italiaans bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van een omvangrijk laadnetwerk in Europa. Ook tekent het bedrijf samen met LG Energy Solutions een memorandum-of-understanding voor het oprichten van een joint venture voor de productie van accucellen en accumodules.
De Europese Commissie presenteerde op 14 juli ‘Fit for 55′, een pakket dat als doelstelling heeft dat in 2035 100% van alle nieuwe auto’s emissievrij zijn. Stellantis, moederbedrijf van Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall, en TheF Charging noemen de beschikbaarheid van openbaar laadplekken een sleutelvereiste voor de transitie naar duurzamere mobiliteit via de brede omarming van BEV’s en PHEV’s.
Met hun partnership willen de partijen hieraan bijdragen. Stellantis en TheF Charging willen een omvangrijk Europees netwerk van laadpalen creëren ter promotie van elektrische mobiliteit. Het optimaliseren van de gebruikerservaring staat hierbij centraal. Ruim duizend eigenaren of gebruikers van locaties in Europa zijn door de twee bedrijven geïdentificeerd om hieraan bij te dragen.
De faciliteiten die de bedrijven willen bouwen zijn gericht op locaties waar veel behoefte is aan laadgelegenheden. Denk hierbij aan stadscentra, openbare instellingen zoals ziekenhuizen en scholen, transporthubs waaronder havens, luchthavens en treinstations, recreatiegelegenheden zoals sport- en gezondheidscentra, hotels en restaurants, en retail outlets.
Het netwerk moet uiteindelijk bestaan uit ruim 15.000 locaties in Europa, die gezamenlijk zo’n twee miljoen parkeerplaatsen tellen. Stellantis en TheF Charging gaan dit netwerk gezamenlijk ontwikkelen en promoten tot tenminste 2025. De eerste laadstations zijn gepland in Italië. De installatie van deze stations staat nog voor dit jaar op de planning. Daarna moet het netwerk zich over de rest van Europa uitspreiden.
Als onderdeel van hun samenwerking streven Stellantis en TheF Charging ook naar het creëren van een laadnetwerk dat CO2-neutrale energie biedt. Zij willen op termijn deze aanpak uitbreiden naar de volledige waardeketen.
Stellantis kondigt ook een joint-venture aan met LG Energy Solutions. De partijen willen accucellen en -modules gaan produceren voor de Noord-Amerikaanse markt. De partijen willen daarvoor samen een nieuwe accufabriek bouwen in de Verenigde Staten. Free2Move eSolutions, een joint venture van Stellantis en NHOA (voorheen actief als Engie EPS) gericht op e-mobiliteit, is betrokken als potentiële hardwareleverancier.
Stellantis wil in 2030 op de Amerikaanse markt tenminste 40% van zijn voertuigen leveren als elektrisch voertuig. De joint-venture met LG Energy Solutions moet helpen bij het realiseren van deze doelstelling.
De accu’s die in de nieuwe fabriek – waarvan de locatie nog niet bekend is – worden geproduceerd zijn dan ook bedoeld voor fabrieken in de Verenigde Staten, Canada en Mexico waar Stellantis elektrische voertuigen assembleert. Het gaat hierbij om zowel plug-in hybrides als volledig elektrische voertuigen.
Stellantis en LG Energy Solutions zijn geen vreemden van elkaar en werken al langer samen. Zo ging Stellantis – toen nog actief als Fiat Chrysler Automobiles – in 2014 al met LG Energy Solutions in zee voor de productie van een lithium-ion accupakket voor de Chrysler Pacifica Hybrid.
“Deze aankondiging is verder bewijs dat we onze agressieve elektrificatie-roadmap uitrollen en navolging geven aan de toezeggingen die we tijdens in EV Day event in juli deden”, licht Carlos Tavares, CEO van Stellantis, toe. Stellantis zei op EV Day toe e-mobility wereldwijd te willen promoten en vereenvoudigen. Dit onder meer door het aanbieden van een volledige reeks laadoplossingen van individuen, bedrijven en fleet managers voor het beheren van elektrische voertuigen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Pixabay / geralt