Volkswagen vergroot zijn focus op elektrische voertuigen. Het bedrijf kondigt aan in de komende tien jaar zo'n 70 nieuwe elektrische voertuigen op de markt te willen brengen. Eerder sprak de Duitse autofabrikant nog over 50 modellen.
De elektrische modellen van Volkswagen worden gebaseerd op het Modulair Electric Drive Toolkit (MEB). Dit is een architectuur die door Volkswagen is ontwikkeld als uniforme basis voor zijn elektrische voertuigmodellen. De architectuur werd geïntroduceerd met de presentatie van de ID.BUZZ, een elektrische versie van de Transporter bestelbus. Vooral de eerste generatie van deze minibus – de T1 – diende hierbij als inspiratie.
De ID.BUZZ werd op de Paris Motor Show in 2016 voor het eerste getoond als concept car. De reacties op het voertuig waren dusdanig enthousiast dat Volkswagen in 2017 aankondigde de elektrische bestelbus daadwerkelijk op de markt te gaan brengen. Zowel een passagiersvariant als bestelwagen worden op de markt gebracht.
“Het is een ideaal concept voor een bestelbus, zeker voor in de binnensteden”, zei dr. Eckhard Scholz, algemeen directeur van Volkswagen Commercial Vehicles, bij de aankondiging van het model. “De I.D. BUZZ Cargo is zeer geschikt voor schoon distributieverkeer en zal een semiautonoom voertuig worden van de categorie Level 3.”
Op basis van deze MEB-architectuur ontwikkelt de Volkswagen Group momenteel ook verschillende andere elektrische modellen. Zo presenteerde het bedrijf eerder de elektrische cross-over ID.CROZZ, de elektrische minibus ID.BUZZ en de elektrische sedan ID.VIZZION. Ook andere merken binnen de Volkswagen groep werken aan modellen op basis van de MEB-architectuur. Zo presenteerde SEAT onlangs de elektrische concept car el-Born en Skoda de Vision E.
Voor de levering van accu’s voor deze en andere elektrische modellen heeft Volkswagen deals gesloten met LG Chem, SKI, CATL en Samsung. Daarnaast werkt het bedrijf samen met partner QuantumScape aan solid-state accu’s. Daarnaast kondigt Volkswagen aan 400 snelladers van IONITY te gaan installeren langs belangrijke (snel)wegen in Europa, die in 2020 gereed moeten zijn. 100 van deze snelladers worden in Duitsland geïnstalleerd, waar iedere 120 kilometer een snellader te vinden moet zijn. Daarnaast zet Volkswagen via zijn dochteronderneming Elli (Electric Life) in op oplaadinfrastructuur voor thuis en op kantoor.
Volkswagen stelt zichzelf als doel in 2025 de CO2-voetafdruk van zijn voertuigen gedurende de volledige levenscyclus met 30% te hebben teruggedrongen ten opzichte van 2015. De MEB-architectuur speelt hierbij een cruciale rol. De eerste exemplaren van deze ‘nieuwe generatie elektrische voertuigen’ van de Volkswagen groep gaat dit jaar in productie. Het gaat hierbij om de AUDI e-tron en de Porsche Taycan.
De CO2-voetafdruk van de autofabrikant moet in 2050 van productie tot administratie volledig neutraal zijn. Dit wil het bedrijf doen door de CO2-uitstoot waar mogelijk terug te dringen en zoveel mogelijk over te stappen op duurzame energiebronnen. CO2-emissies die niet voorkomen kunnen worden wil het bedrijf compenseren.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volkswagen