maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 08 maart 2019

Goodyear ontwerpt band om auto's te helpen vliegen

Vliegende auto's. Het lijkt nog steeds een beetje science fiction, maar er wordt inmiddels aan alle kanten serieus aan gewerkt. Ook Goodyear, de bandenspecialist, wil graag een steentje bijdragen. Het heeft een band ontworpen dat auto's moet helpen vliegen.

De luchtloze band, genaamd Goodyear AERO, is een twee-in-één-band die is ontworpen voor de autonome, vliegende auto’s van de toekomst. De band zou zowel dienst kunnen doen als een band om op de weg te rijden, als een ‘propeller’ om door de lucht te vliegen. 

Features

“Al meer dan 120 jaar streeft Goodyear obsessief naar innovaties en uitvindingen, waarbij het samenwerkt met de pioniers die verandering en ontdekkingen in het transport stimuleren”, aldus “
Chris Helsel, Chief Technology Officer bij Goodyear. “Nu mobiliteitsbedrijven steeds vaker oplossingen voor in de lucht zoeken als antwoord op de uitdagingen van stedelijk transport, zijn wij als bandenspecialist aan de slag gegaan met het ontwerp van de Aero; een band die zowel op de weg als in de lucht gebruikt kan worden.”

De AERO heeft een aantal specialistische eigenschappen meegekregen, zo valt te lezen in een persbericht van Goodyear:

  • Multimodaal ontwerp: De AERO is een multimodaal kantelrotorconcept. De band zou in zijn traditionele oriëntatie gebruikt worden als aandrijving om krachten van en naar de weg over te brengen en te absorberen. In een andere oriëntatie zou hij dienen als aandrijfsysteem om lift te geven in de lucht. Op geschikte voertuigen zou de AERO de pendelaars van de toekomst de vrijheid geven om naadloos over te gaan van de weg naar de lucht.
  • Niet-pneumatische structuur: De spaken van het concept zouden steun bieden om het gewicht van het voertuig te dragen en dienstdoen als propellerbladen om lift te geven wanneer de band gekanteld is. Deze unieke luchtvrije band maakt gebruik van een nietpneumatische structuur die flexibel genoeg is om schokken op te vangen op de weg en sterk genoeg om te draaien met de hoge snelheden die nodig zijn om verticale lift te creëren.
  • Magnetische voortstuwing: het AERO-concept zou magnetische kracht gebruiken om wrijvingsloze voortstuwing te verschaffen. Dit zou de hoge rotatiesnelheden mogelijk maken die vereist zijn om het voertuig op de grond te rijden en, wanneer het wiel wordt gekanteld, een voertuig in de lucht tillen en het voortbewegen.
  • Optische detectie: De AERO zou gebruikmaken van op licht gebaseerde glasvezelsensoren om de toestand van de weg, de slijtage van de band en de structurele integriteit van de band zelf te controleren.
  • Kunstmatige intelligentie: Het concept zou ook voorzien zijn van een ingebouwde AIprocessor die de informatie van de sensoren van de band combineert met gegevens van vehicle-to-vehicle- en vehicle-to-infrastructure-communicatie. De AI-processor zou deze datastromen analyseren en bepaalde acties aanbevelen. Op die manier kan het voertuig zich aanpassen aan de vlieg- of rijmodus. Daarnaast zou de processor mogelijke problemen met de band identificeren en oplossen voor ze zich voordoen. 

 

Hoewel de AERO een puur conceptueel ontwerp is, zijn er wel technologieën in gebruikt, zoals een niet-pneumatische structuur en intelligente bandenmogelijkheden,  die vandaag al worden ontwikkeld door Goodyear. momenteel ontwikkeld. Anderen kunnen mogelijk de basis vormen voor nieuwe ideeën en nieuwe producten in de toekomst .

Goodyear heeft het concept met name ontwikkeld om het debat op gang te brengen over de banden en transporttechnologieën voor een nieuw mobiliteits-ecosysteem.

 

Klik op onderstaande afbeelding om een promotievideo van de AERO te bekijken:

 

Bron: Goodyear.

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven