maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 04 maart 2019

Nederland is koploper met lane assist systemen

39% van alle auto's die in Nederland nieuw geregistreerd worden is voorzien van een lane assist systeem, waarmee ons land in de Europese Unie (EU) koploper is. Ook het gebruik van automatisch noodremsystemen is in Nederland met 45% hoog.

Dit blijkt uit onderzoek van Bosch en Jato Dynamics naar het gebruik van zogeheten ‘advanced driver-assistance systemen’ (ADAS) in Europa. Denk hierbij aan parkeerhulpen, automatische inparkeersystemen, achteruitrijcamera’s en Lane Assist Systemen. 

Nieuwe functionaliteiten en opties worden doorgaans als eerst beschikbaar in high-end automodellen. Opvallend is dat dit bij ADAS niet het geval is. Sterker nog: uit het onderzoek van Bosch blijkt dat compacte en middelgrote auto’s doorgaans het best uitgerust zijn met dergelijke beveiligingssystemen. Zo is in Duitsland 55% van alle nieuw geregistreerde compacte en middelgrote auto’s voorzien van tenminste één parkeerassistent, zoals een achteruitrijcamera, parkeersensor of parkeerhulp. Bij high-end automodellen ligt dit percentage op 25%. 

Flinke verschillen tussen EU-lidstaten

Binnen de EU zijn tussen lidstaten flinke verschillen zichtbaar in de omarming van ADAS. Als we bijvoorbeeld naar parkeerassistenten kijken gaat Frankrijk aan de leiding; 85% van alle nieuwe voertuigen in Frankrijk is voorzien van een dergelijke assistent. Italië scoort met 44% juist opvallend laag. In Nederland ligt het percentage op 62%, waarmee ons land op de vierde positie staat. 

Nederland scoort ook hoog met het gebruik van lane assist systemen. 39% van alle nieuw geregistreerde voertuigen in ons land is van een dergelijk systeem voorzien, waarmee Nederland koploper is. Duitsland en Frankrijk staan met beide 38% op een gedeelde tweede plaats. Italië scoort met 27% het laagst van alle onderzochte EU-lidstaten.

Automatisch noodremsystemen populair in Nederland

Ook zijn automatisch noodremsystemen in Nederland populair. 45% van alle nieuwe auto’s in ons land is uitgerust met een dergelijke systeem. Dit is goed nieuws, aangezien dergelijke systemen veel levens kunnen redden. Het UN Economic Commission for Europe schat dat automatische noodremsystemen in uitsluitend de Europese Unie (EU) op jaarbasis al zo’n 1.000 levens kan redden. 

Alleen België en Duitsland scoren hoger; in beide landen is 54% van de nieuw geregistreerde voertuigen voorzien van een automatisch noodremsysteem. Italië staat met 30% opnieuw onderaan de ranglijst. 

‘Rijondersteuningssystemen kunnen levens redden’

“Meer en meer autokopers willen een voertuig dat anticipeert en zelfs ingrijpt bij rijbewegingen”, zegt Dr. Dirk Hoheisel, bestuurslid van Bosch. “Rijondersteuningssystemen zijn niet alleen coole gadgets die rijden plezieriger maken, zij kunnen ook levens redden.” 

Op dit moment wordt in de Europese Unie gewerkt aan een verplichting nieuwe voertuigen te voorzien van ADAS. Deze verplichting gaat alleen gelden voor nieuwe voertuigen; er komt geen verplichting bestaande voertuigen van dergelijke systemen te voorzien. Naar verwachting is in 2022 ieder nieuw voertuig dat in de EU op de weg komt van ADAS voorzien; de EU-commissie interne markt en consumentenbescherming stemde onlangs voor het invoeren van deze verplichting. Dit wordt gezien als een belangrijke stap richting het goedkeuren van deze wetgeving.

‘Invoering komt te vroeg’

De Europese branchevereniging voor de automotive sector ACEA vindt dat echter dat deze verplichting te snel komt. De organisatie noemt de veiligheidsmaatregelen van belang, maar vindt dat de tijd tussen het bekend maken van deze verplichting en de invoering hiervan te kort. ACEA pleit ervoor deze periode minimaal 36 maanden te maken, zodat fabrikanten voldoende tijd hebben om aan de verplichting te voldoen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Bosch
Bron: ACEA

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven