maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 28 februari 2019

Elektrische draagvleugelboot als taxi

Door boten te voorzien van draagvleugels kunnen deze als het ware uit het water worden getild en zijn ze veel comfortabeler en efficiënter. Een in Frankrijk ontworpen draagvleugelboot maakt ook nog eens gebruik van elektrische aandrijving en een automatisch zelfstabiliserend systeem. Dat zorgt voor schoon en stil vervoer over water.

De taxi maakt nu ook in Amerika furore, waar deze als eerste wordt ingezet in Miami. De Bubble Taxi heeft vijf zitplaatsen en heeft daarmee veel weg van een auto die over het water vliegt.

Het prototype van de Bubble Taxi heeft twee propellers op een elektrische aandrijving van 20 kW (27 pk). Zodra een snelheid van circa 13 km/u wordt bereikt, ontwikkelen de draagvleugels voldoende opwaartse druk om het uit het water omhoog te komen. Op die manier kan een topsnelheid van 28 km/u worden gehaald. De taxe zweeft daarbij zo’n 40 cm boven het water.

Omdat de romp van de boot uit het water komt, ligt de weerstand zo’n 40 procent lager en kan met de 21,5 kWh-batterij langer worden gevaren. De batterij is goed is voor twee uur gebruik of 40 km; de oplaadtijd bedraagt vijf uur. En omdat er door de draagvleugels ook minder contact is met het wateroppervlak, is het reizen met de Bubble Taxi ook nog eens comfortabel. Deze cijfers gelden volgens producent Seabubbles voor het prototype. Verwacht wordt dat de uiteindelijke uitvoeringen sneller zullen zijn en – met grotere batterijen – ook een grotere actieradius hebben en een laadtijd van slechts 35 minuten.

Heb je het gevoel dat zo’n draagvleugelboot er toch een beetje onstabiel uitziet met drie van de draagvleugels? De Bubble Taxi gebruikt gyroscopische en hoogtesensoren die voortdurend de hellingshoek en rolhoeken meten. De besturing wordt hier direct op aangepast, zodat de boot zich tijdens het varen automatisch corrigeert en stabiliseert.

Alhoewel de Bubble Taxi oogt als een auto, is die met een prijs van rond de 200.000 dollar wel een tikje duurder. Dat wordt deels gecompenseerd door besparingen op brandstof en onderhoud. Maar het allerbelangrijkste blijft toch wel de uitstraling; die is ronduit futuristisch en trendy.

Zien hoe die eruit ziet? Onderstaande video geeft je een indruk.

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven