Het Amsterdamse Avy bestaat inmiddels vijf jaar. Het bedrijf pioniert in innovatieve vliegtuigtechnologie die volledig autonoom en emissievrij is. Tijdens de pilot in Rotterdam demonstreerde het bedrijf niet alleen lange-afstanddrones. Ook testte het de camera die tijdens de dronevluchten zicht moet houden op havenactiviteiten en inspecties van havenassets, zoals kademuren, van het Havenbedrijf Rotterdam.
Een deel van de kade aan het Yangtzekanaal diende tijdens de pilot als dronehaven. Een bouwkeet fungeerde als Command Center en op de kade stond een Avy Station. Dit dockingstation maakt autonome operaties en onmiddellijke inzet mogelijk.
Op het Haven Coördinatiecentrum in het World Port Center kon een team live meekijken met de dronebeelden. Hierdoor was het mogelijk de toegevoegde waarde van de dronebeelden ten opzichte van de beelden van de vaste camera’s in de haven goed te beoordelen.
De pilot richtte zich voor de Divisie Havenmeester op zee- en binnenvaartinspecties. Denk daarbij aan bunkeren, waterverontreiniging, boord-boordoverslag, zonnering/gevaarlijke stoffen, wal-boordoverslag, luchtverontreiniging (rook/roet) en reparatie aan boord van schepen. Toont een drone bijvoorbeeld een open tankdeksel, dan zou dat kunnen wijzen op illegaal ontgassen door schepen en kan men onderzoeken wat er gaande is.
Tijdens de pilot zette Avy haar nieuwe type vliegtuigdrone in. Deze drone kan langere afstanden met hogere snelheid afleggen. Hierdoor zijn voor de hele haven 2 tot 3 drones voldoende. De drones kunnen bij incidenten heel snel ter plaatse zijn. Daardoor is de inzet interessant voor verschillende soorten werkzaamheden van de Divisie Havenmeester: het afhandelen van incidenten, slimmer patrouillevaren, inspectietoezicht op scheepsactiviteiten, port security en verkeersafhandeling.
Voor geïnteresseerde genodigden waren er demonstratiemomenten tijdens de pilot. Hiervan maakten veel geïnteresseerden gebruik: overheidsdiensten, zoals de Voedsel- en Warenautoriteit, spoor- en netwerkbeheerders, maar ook logistiek dienstverleners, agentschappen en scheepsrederijen.
De geteste Avy-vliegtuigdrone kan ook gekoelde medische benodigdheden vervoeren. In de toekomst zal Avy nieuwe ontwikkelingen bekijken en testen. Denk bijvoorbeeld aan het vervoeren van onderdelen en ladingmonsters zodat in de toekomst transport naar schepen mogelijk is.
De pilot was onderdeel van het innovatieprogramma ‘Drone Port of Rotterdam’. Daarbij wordt de inzet en het gebruik van verschillende drones getest. Begin 2022 volgt de volgende langdurige drone-operatie. Over een periode van vijf maanden zullen op wekelijkse basis vluchten worden uitgevoerd. Ook externe partijen kunnen dan testverzoeken voor de inzet van drones indienen. Dan zal het nieuwe Avy-toestel in combinatie met het Avy Docking Station worden ingezet. Dit biedt een nog hogere mate van autonomie en dit toestel kan bovendien zwaardere weerscondities aan. Het dronestation zal dan bij het Rotterdamse Loodswezen op de Pistoolhaven geplaatst worden om te testen, waardoor het vlieggebied verder wordt uitgebreid. Nieuw in die operatie is het gezamenlijk gebruik van hetzelfde luchtruim door de helikopters van het loodswezen en drones, iets wat in de toekomst helder en veilig geregeld moet worden
Bron: Port of Rotterdam en Avy, Beeld: Avy