De Duitse autofabrikanten Daimler en BMW overwegen een strategische samenwerking aan op het gebied van autonome voertuigen. De partijen willen gezamenlijke producten op dit gebied gaan ontwikkelen om zo de ontwikkelingskosten te verlagen. Ook willen de partijen een industriestandaard gaan opzetten.
Dit meldt het Duitse Handelsblatt op basis van anonieme bronnen binnen Daimler en BMW. Beide partijen willen onafhankelijk van elkaar blijven opereren, maar hun krachten op strategisch niveau bundelen. Daimler en BMW willen overigens niet bevestigen met elkaar in gesprek te zijn over een dergelijke strategische samenwerking.
Daimler en BMW zijn van oudsher concurrenten. Dat de partijen nu toch een samenwerking aangaan op het gebied van autonome voertuigen is volgens Handelsblatt niet verrassend. Steeds meer autofabrikanten zouden tot dergelijke samenwerkingen worden bewogen door de hoge ontwikkelingskosten van autonome voertuigen. Daarnaast moeten autofabrikanten de concurrentie aan met IT-bedrijven zoals Google’s Waymo en vervoersdiensten als Uber, die een voorsprong hebben op dit gebied.
Daimler en BMW zijn dan ook niet de enige partijen die hun krachten bundelen. Zo kondigden Ford en Volkswagen recentelijk eveneens aan een strategische samenwerking aan te gaan. De partijen melden de mogelijkheden te onderzoeken om samen te werken op het gebied van elektrische voertuigen, autonome voertuigen en mobiliteitsdiensten. Door hun krachten te bundelen verwachten Ford en Volkswagen te kunnen profiteren van zowel schaalvoordelen als efficiëntieverbeteringen en hun concurrentiepositie te kunnen verbeteren.
De partijen verwachten in 2022 de eerste gezamenlijke producten op de markt te brengen. De focus ligt hierbij in eerste instantie op middelgrote pick-up trucks voor de wereldwijde markt en bestelwagens voor de Europese markt.
Mercedes kondigde deze maand ook aan meer dan een miljard euro te investeren in een zevental accufabrieken voor elektrische voertuigen wereldwijd. De eerste fabriek wordt gerealiseerd in het Poolse Jawor. In deze fabrieken worden accucellen die Mercedes bij externe partijen aanschaft geassembleerd tot accu’s. De overige zes fabrieken worden op termijn geopend in Duitsland, de Verenigde Staten, China en Thailand gebouwd.
Een analyse van publiekelijk toegankelijke data door Reuters wijst uit dat Volkswagen op wat betreft investeringen in elektrische voertuigen met afstand koploper is. Autofabrikanten wereldwijd investeren in de komende vijf tot tien jaar naar verwachting 300 miljard dollar in technologie voor elektrische voertuigen. Bijna een derde van dit bedrag – zo’n 91 miljard dollar – is afkomstig van Volkswagen.
Bijna de helft van deze investeringen zijn gericht op China, blijkt uit de analyse van Reuters. Dit onderschrijft het beeld dat naar voren komt in het Global Automotive Executive Survey 2019 van accountants- en adviesbureau KPMG, waarvoor ruim 1.000 managers in de autoindustrie en bijna 2.000 consumenten zijn ondervraagd. Ondervraagde managers voorzien dat China op korte termijn uitgroeit tot de grootste fabrikant van elektrische voertuigen. De autoproductie in West-Europa loopt tegelijkertijd juist terug; naar verwachting wordt in 2030 nog minder dan 5% van de auto’s wereldwijd in West-Europa geproduceerd. https://www.maakindustrie.nl/nieuws/china-aan-leiding-in-elektrische-mob…
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Handelsblatt
Bron: Ford
Bron: Mercedes-Benz
Bron: Reuters
Bron foto: Pixabay / Bru-nO