Een in Nederland ontwikkelt zuinig visserschip moet de visserij gaan moderniseren. Het innovatieve schip werd bedacht door twee Noordzeevissers en is ook gewild in andere Europese landen.
In de Nederlandse visserij wordt nog veel gebruikgemaakt van verouderde schepen, ze zijn gemiddeld dertig jaar oud. Het zort voor veel onderhoudskosten waardoor het moeilijker wordt een fatsoenlijke boterham te verdienen in de visserij. Bovendien moeten vissers ook rekening houden met strengere CO2-wetten.
Het zette Noordzeevissers Hendrik Romkes en Klaas Kramer aan het denken. Ze zetten het project Stichting Masterplan Duurzame Visserij (MDV) op en gingen aan de slag met de ontwikkeling van een nieuw en duurzam schip: de MDV-1. De mannen investeerden zelf 3 miljoen euro.
Drie jaar geleden werd de MDV-1 voor het eerst in gebruikgenomen in de platvisserij. Het schip heeft een hybride aandrijving van diesel en elektriciteit. De lichte romp biedt veel minder weerstand en stoot zo’n 60 procent minder CO2 uit, zo meldt het Financieel Dagblad. Om 1 kilo vis te vangen is zo’n 0,5 liter brandstof nodig, wat voorheen 4 liter was.
Investeren
Een ander voordeel is dat het schip zelfs nog iets minder kost dan traditionele vissersschepen, namelijk zo’n 4,5 miljoen euro. Bovendien is op het schip een geautomatiseerde visverwerking aanwezig, waardoor de vis langer vers blijft.
Inmiddels is de MDV1 niet alleen in Nederland populair. Met name vanuit Frankrijk zijn er veel bestellingen binnengekomen. De schepen worden gebouwd door scheepswerven Hoekman op Urk en Padmos in Stellendam. Er zijn zeven hybride schepen voor Franse vissers gebouwd, waarvan een aantal in kleinere versies.
Innovatiemanager Frans Veenstra van Stichting Masterplan Duurzame Visserij stelt in het FD dat het schip de toon heeft gezet voor een duurzame en uiteindelijk circulaire visserij. Hij denkt dat een circulair scheepsontwerp, zonder uitstoot, afval en ongelukken, mogelijk is in 2050. Technisch gezien is het al haalbaar, zo zegt hij, maar het is momenteel nog te kostbaar. Hij verwacht ook dat er meer autonome schepen gaan varen, te beginnen met semi-autonome schepen waarbij een kleine bemanning aan boord is.
Dit jaar komt er waarschijnlijk een vernieuwde versie van de MDV1. Sprout meldt dat in dit ontwerp de machinekamer verplaatst wordt naar het voorschip en de visverwerking en opslag naar achteren, zodat het transport van de vis korter wordt.
Bron: Sprout/FD.nl/Masterplan Duurzame Visserij