maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 28 december 2021

Prinses Elisabethbasis beschikt over emissievrij verkenningsvoertuig

De Prinses Elisabethbasis, een Belgische wetenschappelijke basis op Antarctica, beschikt sinds 10 december over de eerst volledig elektrische verkenningsvoertuig voor het poolgebied. Het gaat om een Venturi Antarctica.

De Belgische Prinses Elisabethbasis is een wetenschappelijke basis op Antarctica die tijdens het Internationaal Pooljaar 2007-2008 is gebouwd. De locatie is in 2008-2009 voltooid en sinds 15 februari 2009 in gebruik. Het gaat om een ‘zero emission’-station, met de ambitie uitsluitend hernieuwbare energie te gebruiken. Zo draait de basis onder meer op zonnepanelen en windturbines. Ook wordt al het afval van de basis gerecycled.

Emissievrij vervoer van personen en goederen

De Venturi Antarctica is gebouwd door het Monegaske bedrijf Venturi Antarctica. Nadat H.S.H. Prins Albert II van Monaco in 2009 terugkeerde van een reis naar de Prinses Elisabethbasis nam de prins contact op met Gildo Pastor, directeur van Venturi. De Prins Albert II Stichting vroeg Venturi om een emissievrije oplossing voor het vervoer van passagiers en goederen van en naar wetenschappelijke onderzoekslocaties.

Naar aanleiding van deze opdracht ontwikkelde Venturi een drietal voertuigen. De laatste versie is nu operationeel op de Prinses Elisabethbasis. De koets van het voertuig is ontwikkeld door ontwerper Sacha Lakic. Het ontwerp is in belangrijke mate bepaald door technische beperkingen. Deze houden onder meer verband met thermische isolatie, de omvang van de accu en de buizenstructuur van het chassis.

De Venturi Antarctica (bron foto: Venturi)
De Venturi Antarctica (bron foto: Venturi)

De Venturi Antarctica is onder meer voorzien van opklapbare banken. Het voertuig kan hierdoor zes mensen, apparatuur en een tweede batterij vervoeren van en naar onderzoekslocaties. Deze tweede batterij verdubbelt het bereik van 50 kilometer naar 200 kilometer. Dit bereik blijft behouden tot temperaturen van -50°C.

Prototype getest door Prins Albert II

Een prototype van het voertuig is door Prins Albert II getest tijdens een tocht van 42 kilometer lang door de bergen tussen Dease Lake en Telegraph Creek, beide in de Canadese provincie British-Columbia.

Nu is het voertuig dus daadwerkelijk in gebruik genomen op de Prinses Elisabethbasis. Het voertuig is in zijn eerste week onder meer ingezet voor het uitvoeren van wetenschappelijke missies op de grond. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het uitvoeren van onderhoud aan verschillende geautomatiseerde weerstations. Ook is onderhoud verricht aan een nieuw Belgisch atmosferisch observatiestation op een hoogte van 2.300 meter op het Antarctische Plateau. De Venturi Antarctica maakte het mogelijk dit station te bereiken zonder de omgeving te verstoren.

Temperatuurmetingen

Tijdens zijn tochten zijn met behulp van het verkenningsvoertuigen ook temperatuurmetingen van de sneeuw uitgevoerd. Deze metingen worden gebruikt voor het valideren van satellietmetingen. Ook is een gesimuleerde reddingsoperatie uitgevoerd, waarbij iemand uit een gletsjerspleet moest worden gered.

“Het is bijna twaalf jaar na dato dat H.S.H. Prins Albert II van Monaco terugkeerde van een reis naar Antarctica en mij vertelde dat de wetenschappelijke onderzoeksstations niet over schone voertuigen beschikte. Via de Prins Albert II van Monaca Stichting werd Venturi de taak toevertrouwd een emissievrije oplossing te leveren die nieuwe gebieden van wetenschappelijk onderzoek mogelijk maakt. In 2009 was er geen technologie beschikbaar die een dergelijk voertuig in ruw terrein liet opereren bij -50°C. De derde versie van de Antarctica is nu optimaal. Mijn teams en ik zijn trots die voertuig te leveren aan de International Polar Foundation”, zegt Gildo Pastor, directeur van de Venturi Group.

De Venturi Antarctica (bron foto: Venturi)
De Venturi Antarctica (bron foto: Venturi)

Onderzoek emissievrij uitvoeren

Alain Hubert, oprichter en directeur van de International Polar Foundation: “Ons werk met Venturi toont dat iedere organisatie een reeks oplossingen kan identificeren voor klimaatproblemen. De opdracht van onze stichting en de Belgische Prinses Elisabethbasis is zeer duidelijk: wetenschappers de kans bieden hun onderzoek in Antarctica uit te voeren vanuit een eerste klas-basis die emissievrij is. De Venturi Antarctica is volledig consistent met deze visie. Het opent een nieuw tijdperk van logistieke operaties in Antarctica in binnen het raamwerk van het Madrid Protocol, dat in 1992 is ondertekend. Dit milieuprotocol nodigde partijen uit tot het Antarctisch Verdrag om continue het milieubeheer van operaties te verbeteren.”

Hubert voegt toe: “De testen die tot nu toe zijn uitgevoerd zijn erg overtuigend geweest. We zijn verheugd betrokken te blijven bij het verbeteren van de energieprestaties van dit voertuig dat in dienst staat van de wetenschap.”

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven