maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 24 januari 2019

Ford toont 3D-geprinte onderdelen voor productiemodellen

Autofabrikant Ford toont verschillende onderdelen voor productievoertuigen die het bedrijf heeft ge-3D-print. De componenten zijn geproduceerd met behulp van 3D-printtechnologie van het Amerikaanse bedrijf Carbon.

Autofabrikant Ford zet 3D-printtechnologie van het Amerikaanse bedrijf Carbon in om onderdelen voor verschillende automodellen op bestelling te kunnen produceren. De aanpak helpt niet alleen levertijden kort te houden, maar vermindert ook de voorraad onderdelen die Ford moet aanhouden om klanten snel te kunnen bedienen. 

De bedrijven presenteerden tijdens de Additive Manufacturing for Automotive Workshop op de 2019 North American International Auto Show (NAIAS) in het Amerikaanse Detroit enkele voorbeelden van 3D-geprinte componenten. Het gaat onder meer om een beugel voor de airco in een Ford Focus, een stekker voor de Ford F-150 Raptor en een houder voor de elektrische parkeerrem van de Ford Mustang GT500. 

Hars uitharden met licht

De producten worden vervaardigd met behulp van 3D-printers van Carbon, die gebaseerd zijn op de in eigen huis ontwikkelde ‘digital light synthesis’ technologie. Deze technologie is gebaseerd op het ‘CLIP proces’ en maakt gebruik van programmeerbare vloeibare hars. CLIP zet geprojecteerd digitaal licht in om het hars te laten uitharden. 

Hars laten uitharden met digitaal licht is niet nieuw. De  methode leidt echter doorgaans tot relatief zwakke en broze eindproducten. Carbon pakt dit aan door een extra middel in de hars aan te brengen die met behulp van warmte wordt geactiveerd. De hars die hierdoor ontstaat wordt EPX 82 genoemd en combineert volgens het bedrijf functionele sterkte, stijfheid en temperatuurbestendigheid. Dit maakt het materiaal onder meer geschikt voor toepassingen in de automotive industrie, industriële sector en consumententoepassingen. Technische informatie over EPX 82 is hier te vinden. 

Eerder experiment met Stratasys

Ford zet al langer in op 3D-printen. Zo maakte het bedrijf in maart 2017 al bekend met behulp van een Stratasys Infinite Build 3D-printer te experimenteren met het 3D-printen van grote auto-onderdelen. Het bedrijf onderzoekt de mogelijkheid grote onderdelen die uit slechts één component bestaan te 3D-printen. De Stratasys Infinite Build 3D-printer leent zich hiervoor uitstekend. De 3D-printer maakt gebruik van fused deposition modelling (FDM), een techniek waarbij telkens een nieuwe laag gesmolten materiaal wordt neergelegd en stap voor stap een object wordt opgebouwd. 

Opvallend aan de Stratasys Infinite Build 3D-printer is het feit dat de 3D-printer verticaal print, terwijl de meeste andere 3D-printers juist horizontaal printen. Dit is een belangrijk voordeel, aangezien bij horizontaal printen de maximale afmetingen van een geprint object wordt beperkt door de hoogte van de printer. Bij verticaal printen is het in theorie mogelijk objecten met onbeperkte lengte te printen.

Dagenlang printen 

De 3D-printer van Stratasys is voorzien van een industriële robotarm, die de printers automatisch kan bijvullen met ruw materiaal. Deze robotarm maakt het mogelijk de 3D-printer uren of zelfs dagenlang zonder tussenkomst van de mens te laten printen. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Ford Motor Company
Bron: Carbon
Bron: Stratasys
Bron foto: Pixabay / creil91

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven