Northvolt meldt de eerste lithium-ion accucel te hebben geassembleerd in zijn Zweedse fabrieks. Het gaat om de eerste lithium-ion accu die door een Europees bedrijf in een gigafactory is ontworpen, ontwikkeld en geassembleerd. Northvolt spreekt van een mijlpaal.
Het Zweedse Northvolt is in 2016 opgericht door Peter Carlsson en Paolo Cerruti, beide afkomstig van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Tesla. Northvolt richt zich op de ontwikkeling van lithium-ion accu’s. Deze zijn niet alleen bedoeld voor gebruik in elektrische auto’s, maar ook in andere toepassingen zoals energienetwerken en industriële omgevingen.
Het bedrijf wil de productie van lithium-ion accu’s transformeren. Northvolt zet hiervoor in op een combinatie van schaalgrootte, verticale integratie en geautomatiseerde productie. Het bedrijf ontving in 2020 een lening van 350 miljoen dollar van de European Investment Bank (EIB) voor de financiering van Northvolt Ett in Zweden. Dit is de eerste Europese gigafactory voor lithium-ion accu’s. De financiering is onderdeel van het European Fund for Strategic Investments (EFSI). Dit fonds is één van de pijlers van het Investment Plan for Europe.
Northvolt Ett is gevestigd in Skellefteå, gelegen in het noorden van Zweden. Het bedrijf kiest deze locatie met het oog op de brede beschikbaarheid van grondstoffen en duurzame energiebronnen. Northvolt stelt zichzelf als missie accu’s te produceren met een 80% lagere CO2-voetafdruk dan accu’s geproduceerd met energie opgewekt door kolencentrales. Het bedrijf meldt dat accu’s aan het einde van hun levensduur voor 97% worden gerecycled.
De eerste accucel rolde op 28 december van de productieband bij Northvolt Ett. De accucel is van een prismatisch celformaat. Northvolt spreekt van een belangrijke mijlpaal sinds de aankondiging van Northvolt Ett in 2017. Deze fabriek wordt dit jaar opgeschaald en volledig in gebruik genomen. Ook de eerste leveringen aan commerciële klanten vinden in 2022 plaats.
De accucel is ontwikkeld door Northvolt Labs in het Zweedse Västerås. Dit is een demonstratiefabriek van Northvolt, die sinds begin 2020 operationeel is. Deze fabriek kent een jaarlijkse productiecapaciteit van 350 MWh. Northvolt Ett moet worden opgeschaald tot een capaciteit van 60 GWh per jaar. Hiermee wil Northvolt 30 miljard dollar aan contracten vervullen. Onder meer BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars en Polestar tekenden al contracten met Northvolt.
CEO Carlsson: “Vandaag is een geweldige mijlpaal voor Northvolt, waaraan het team erg hard heeft gewerkt. Deze eerste cel is uiteraard slechts het begin. In de komende jaren kijken we ernaar uit de productiecapaciteit van Northvolt Ett aanzienlijk uit te breiden om de Europese transitie naar schone energie te faciliteren.”
Northvolt kondigde in december nog een joint venture aan met het Portugese energiebedrijf Galp. Galp Energie is een geprivatiseerd Portugees olie- en gasbedrijf. De organisatie ontstond in 1999 uit de fusie van oliemaatschappij Petrogal en het gasbedrijf Gás de Portugal. Het hoofdkantoor is gevestigd in Lissabon. Galp staat onder leiding van CEO Andy Brown.
Samen met Galp richt Northvolt de joint venture Aurora op. De partijen willen door hun krachten te bundelen een geïntegreerde waardeketen ontwikkelen rondom lithium-ion accu’s. Op termijn wil Aurora de grootste en duurzaamste conversiefabriek van lithium realiseren. De productiecapacitiet van de fabriek moet zo’n 35.000 ton voor accu’s geschikte lithiumhydroxide bedragen.
Lithiumhydroxide is een vereiste voor de productie van lithium-ion accu’s. Als onderdeel van de overeenkomst neemt Northvolt 50% van de productiecapaciteit van deze conversiefabriek af voor het produceren van accu’s in Northvolt Ett.
Auteur: Wouter Hoeffnagel