Elektrische voertuigen (EV’s) worden gezien als een duurzaam alternatief voor auto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Wel zijn er zorgen over de impact van de toeleveranciersketen, die niet schoon zou zijn. Ook indien indirecte emissies worden meegerekend zijn EV’s echter aanzienlijk schoner dan traditionele voertuigen.
Dit blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Yale University. De onderzoekers publiceren hun bevindingen in Nature Communications. De indirecte emissies staan los van de directe emissies die ontstaan bij de verbranding van fossiele brandstof. Het gaat onder meer om uitstoot in de toeleveranciersketen voor componenten van EV’s. En om uitstoot bij het opwekken van elektriciteit voor EV’s.
Het onderzoek is uitgevoerd door een team van de Yale University onder leiding van toenmalig afstudeerstudent Paul Wolfram. Het team bestond verder uit PhD Stephanie Weber, hoogleraar economie Ken Gillingham en industrieel ecoloog van de Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie Edgar Hertwich. Het team combineerde in hun onderzoek concepten van energiehuishouding en industriële ecologie. Waaronder CO2-heffing, lifecyclemanagement en het modelleren van energiesystemen. Het onderzoek had als doel in kaart te brengen of de uitstoot van CO2-emissies bij EV’s nog steeds lager is indien ook de toeleveranciersketen wordt meegerekend. Dit blijkt inderdaad het geval.
“Een grote zorg over elektrische voertuigen is dat de toeleveranciersketen inclusief mijnbouw, het verwerken van ruwe materialen en de productie van accu’s verre van schoon is”, licht Gillingham toe. “Indien we een prijs hangen aan de CO2 die vrijkomt in deze processen, was de verwachting dat EV’s exorbitant duur zouden zijn. Dit blijkt niet het geval te zijn. Indien je een gelijk speelveld creëert door ook een prijs te hangen aan de CO2-uitstoot van de toeleveranciersketen voor fossiele brandstof-gebaseerde voertuigen, zou de verkoop van EV’s juist toenemen.”
“De toeleveranciersketen voor verbrandingsvoertuigen is simpelweg zo vervuilend dat EV’s hen niet kunnen inhalen. Ook niet indien je indirecte emissies meerekent”, zegt postdoctoral associate Stephanie Weber.
De onderzoekers voorzien dat de indirecte emissies van EV’s op termijn verminderen. Toekomstige technologische ontwikkelingen spelen hierbij naar verwachting een belangrijke rol. Indien bijvoorbeeld op een schonere manier elektriciteit wordt opgewekt, kan dit de indirecte emissies fors verlagen. Het verschil in emissies tussen EV’s en traditionele voertuigen neemt hierdoor naar verwachting steeds verder toe in het voordeel van EV’s.
Het onderzoek is gebaseerd op Amerikaanse cijfers. Het onderzoeksteam verzamelde data via het National Energy Modeling System (NEMS) van de Amerikaanse Energy Information Administration. Deze modelleert het volledige Amerikaanse energiesysteem op basis van gedetailleerde gegevens. Ook omvat het een vooruitblik naar het energiesysteem van de toekomst. Het NEMS is gebruikt om in kaart te brengen hoe onder meer CO2-belasting op indirecte emissies het gedrag van klanten en fabrikanten kan beïnvloeden.
Op basis van het onderzoek concludeert Wolfram dat niet zo zeer de productieketen van EV’s de olifant in de kamer is, maar juist de productieketen van traditionele voertuigen. Wolfram concludeert dan ook dat hoe sneller we overstappen op EV’s, hoe beter dat is. Dat geldt volgens de onderzoeker voor alle landen die over voldoende schone energieproductie beschikken.
Auteur: Wouter Hoeffnagel