Het Franse Airseas heeft zijn eerste geautomatiseerde Seawing-vlieger op een vrachtschip bevestigd dat door Airbus is gecharterd. De vlieger start dit jaar met een proefperiode van zes maanden. Volledig uitgevouwen bespaart de vlieger naar schatting tot 20 procent brandstofverbruik en uitstoot.
De Ville de Bordeaux, zoals het vrachtschip heet, is eigendom is van en wordt geëxploiteerd door Louis Dreyfus. Het wordt momenteel voor langere tijd verhuurd aan Airbus, dat de Ville de Bordeaux gebruikt om grote vliegtuigdelen te transporteren van verschillende fabrieken in Europa naar de assemblagefabriek in Toulouse.
Het schip is nu uitgerust met een parafoil-vlieger van 500 vierkante meter, plus alle dek- en bruguitrusting die nodig is om het Seawing-systeem te laten functioneren. De Seawing ontvouwt zich automatisch; eerst komt hij op een trolley uit de opslagruimte, dan wordt hij aan dek aan een mast omhoog gehesen om de wind te vangen en vervolgens wordt hij aan een lange kabel losgelaten om te worden gegrepen door de constante, krachtige wind op ongeveer 200 m boven de zeespiegel.
Daarna begint de vlieger aan een achtvormige baan met een snelheid van meer dan 100 km/u. Hij wordt daarbij gecontroleerd en bestuurd door een geautomatiseerd systeem. Dit systeem is zodanig geprogrammeerd dat de vlieger voor maximale trekkracht zorgt. De Seawing-computers werken ook samen met de navigatiesystemen van het schip, houden de voorwaartse wind in de gaten en sturen het schip bij om een zo efficiënt mogelijk traject te volgen zonder tijdverlies.
De vlieger die nu wordt getest is half zo groot als de volledige vlieger van 1.000 vierkante meter die uiteindelijk voor commerciële doeleinden zal worden ingezet. Airseas schat dat het systeem op ware grootte zowel het dieselverbruik als de scheepvaartemissies met 20% zal doen dalen. De Duitse Skysails Group heeft gelijkaardige toestellen getest tot een omvang van 400 vierkante meter en concludeerde dat ze tot 2 MW aan vermogen van de hoofdmotoren kunnen vervangen bij gunstige windomstandigheden.
Interessant genoeg lijkt het erop dat een nog grotere daling van het brandstofverbruik mogelijk is door simpelweg een paar knopen te vertragen. Uit een studie uit 2009 blijkt dat een containerschip van 8.000 TEU ongeveer 225 ton brandstof per dag verstookt bij een snelheid van 24 knopen (44,4 km/u), maar dat dit met 33% kan worden verminderd door een beetje langzamer te varen bij een snelheid van 21 knopen (38,9 km/u). Wanneer de aandrijving door wind dan ook nog eens gecombineerd wordt met het gebruik van waterstof of ammoniak, dan komt een schonere en duurzamere scheepvaartindustrie al snel binnen handbereik.
Airseas zegt dat het Seawing-systeem achteraf op vrijwel alle scheepstypes kan worden gemonteerd. De ombouw zou slechts ongeveer twee dagen in beslag nemen.