Dat horeca-eigenaren moeite hebben met het vinden van personeel, is al langer bekend. ABN AMRO voorspelt in een nieuw rapport zelfs dat de horeca robots in zal moeten gaan zetten om te voorkomen dat het misgaat.
In het rapport zet ABN AMRO uiteen dat de horeca het vanwege verschillende oorzaken moeilijk heeft. De bank denkt met name dat horecaketens onze straten gaan overnemen, omdat zij door hun omvang beter kunnen voldoen aan de behoeften van de consument. Bovendien hebben grotere horecazaken ook meer ruimte om investeringen te doen en personeel aan te trekken.
Een andere ontwikkeling die er volgens ABN AMRO zeker gaat komen, is de intrede van robots op de restaurantvloer. “Naast investeringen in professioneler personeelsbeleid zijn op termijn investeringen in robotisering nodig om te kunnen blijven groeien. Immers: door het tekort aan personeel loopt de horeca vroeg of laat tegen een muur aan. Nu al moeten sommige restaurants de deuren sluiten door gebrek aan personeel. Voor 2019 en 2020 verwachten we dat het tekort aan personeel een stevige rem zet op een verdere groei van de sector”, zo valt te lezen in het rapport. “Robotisering en automatisering kunnen de weg naar groei openhouden, mits een bedrijf genoeg omvang heeft om de benodigde investeringen te doen. Volgens onderzoek van de consultants van McKinsey heeft 73% van het werk in de branche de potentie tot automatisering, omdat het om ‘voorspelbare’ activiteiten of machinebediening gaat.”
De bank noemt in het rapport ook enkele voorbeelden van (internationale) restaurants die al volop gebruikmaken van robots. “Internationaal ontstaan hybride bedrijven waar personeel en technologie de krachten bundelen. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij Zume Pizza uit Californië, waarbij deegrobots het deeg uitrekken. In de Chinese provincie Hunan opende in 2018 een restaurant met drie robots en twee mensen, die samen lokale gerechten bereiden. Normaal zijn acht tot tien medewerkers nodig voor een restaurant van dergelijke omvang. Het net geopende hamburgerrestaurant Creator in San Francisco lijkt nog verder gevorderd. Een robot met 350 sensoren raspt daar de kaas, voegt sauzen toe, grilt het vlees en snijdt de tomaten. Een dergelijk geavanceerde robot kan ook voor Nederlandse horecabedrijven een uitkomst zijn om verder te groeien. Robotisering leidt bovendien tot lagere kosten. Creator claimt dat de burgers voor hun gasten dankzij de robot drie keer zo goedkoop zijn.”
Het lijkt er nu nog wel op dat robots een te kostbare investering is voor veel restaurants, ook voor ketens. Als optie om toch zoveel mogelijk te automatiseren en personeelstekort op te vangen, noemt ABN AMRO de zogenoemde bestelzuilen in de fastfoodbranche. Op deze grote tabletvormige schermen stelt een gast zijn of haar maaltijd samen en rekent af.
Het zakelijke magazine Forbes schreef vorig jaar ook over de opkomst van de ‘restaurantrobot’. Het haalt daarbij een onderzoek aan waarin wordt gesteld dat ongeveer 87 procent van het werk van keukenpersoneel geautomatiseerd kan worden, en 77 procent van bedieningspersoneel. Ook het eten naar tafel brengen kan op termijn door robots worden gedaan. Zo heeft het Amerikaanse bedrijf Bear Robotics al een robot ontwikkeld die bestellingen van tafel naar tafel rijdt. Marble maakte zelfs een robot die pizza aan huis bezorgt. De Tipsy Robot verscheen al in 2017 in het nieuws. Deze soepele robotarmen zijn in staat om net als een bartender drankjes in te schenken en cocktails te mixen.
Ook in Nederland wordt gewerkt aan de ontwikkeling van robots die kunnen navigeren in een restaurant. “Wat je nu bijvoorbeeld op de Technische Universiteit Eindhoven ziet, zijn robots die zelf navigeren in een ruimte”, zo zei oprichter van Smart Robotics Mark Menting vorig jaar in een interview met Brainport. “Die maken een kaart van hun omgeving en kunnen zo navigeren in 3D. Op de grond staan scanners, waardoor ze bijvoorbeeld kunnen zien waar een tafelpoot staat. Wat een robot alleen nog niet kan, is snappen dat er boven een tafelpoot ook een tafelblad zit, ook iets waar ze tegenaan kunnen botsen.”
Bron: ABN AMRO/Forbes
Foto: Bear Cosmetics