maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 24 januari 2022

Stellantis investeert in Factorial Energy en Stimcar

Automotive bedrijf Stellantis investeert in een tweetal bedrijven: Factorial Energy en Stimcar. Factorial Energy gaat de investering gebruiken voor het versnellen van de ontwikkeling van zijn solid-state batterijtechnologie, terwijl Stimcar zich richt op het reconditioneren van gebruikte voertuigen.

Factorial Energy is een bedrijf dat inzet op de ontwikkeling van solid-state batterijen. Deze zijn gericht op diverse toepassingen, waaronder elektrische voertuigen, duurzame woningen en kritieke toepassingen. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen de eerste solid-state batterij op commerciële schaal en met gebalanceerde prestaties ontwikkeld. De technologie is door het bedrijf ontwikkeld in samenwerking met diverse grote auto- en accufabrikanten.

Diverse toepassingen

Het bedrijf voorziet diverse toepassingen voor zijn technologie. Het gaat hierbij uiteraard om elektrische voertuigen. Denk echter ook aan de opslag van duurzame energie bij windmolen- en zonneparken.

Elektrisch rijden is voor Stellantis, ontstaan uit een fusie van FCA en PSA, een belangrijke focus. Het bedrijf biedt inmiddels 33 modellen aan met een elektrische aandrijving. In de komende acht maanden wordt het aanbod uitgebreid met acht extra elektrische voertuigen. Stellantis omvat veertien merken: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall.

Stellantis wil in 2026 met solid-state batterijen werken

Dat Stellantis inzet op solid-state batterijen is geen verrassing. Het bedrijf kondigde in juli al tijdens zijn EV Day aan in 2026 te willen beschikken over competitieve solid-state batterijtechnologie.

“Nadat we in 2021 succesvol de eerste 40 Amp-uur solid-state batterij ontwikkelde, is deze uitgebreid getest”, zegt Siyu Huang, CEO van Factorial Energy. “We kijken ernaar uit batterijen in de handen van onze klanten te krijgen voor uitgebreide testen en validatie op het volgende niveau.”

De technologie biedt verschillende voordelen. Zo vergroot de solid-state technologie het rijbereik van elektrische voertuigen tot 50%. Ook zijn de accu’s ‘drop-in compatibel’ met productie-infrastructuur voor bestaande lithium-ion batterijen. Autofabrikanten kunnen hierdoor eenvoudig de overstap maken naar solid-state batterijen. Factorial Energy ging eerder al Joint Development Agreements aan met Stellantis, Mercedes-Benz en Hyundai voor de commercialisatie van zijn accu’s.

Stimcar

Daarnaast investeert Stellantis in Stimcar, waarin het een meerderheidsbelang neemt. Dit doet het bedrijf via Stellantis &You, Sales and Services, dat zich specifiek toespitst op de verkoop van gebruikte voertuigen. Het Franse Stimcar is gespecialiseerd in het reconditioneren van gebruikte voertuigen, waarmee voertuigen weer ‘showroom-klaar’ worden gemaakt. Het reconditioneren van gebruikte voertuigen omvat onder meer het volledige reinigen van het voertuig, zowel aan de binnen- als buitenzijde.

Hoewel Stellantis een meerderheidsbelang in Stimcar neemt, blijft Stimcar op het gebied van management en ontwikkeling volledig zelfstandig opereren. Oprichters Jean-François and Yann Brazeau blijven actief bij het bedrijf, evenals het huidige team van Stimcar.

Ook centra in andere Europese landen

Op dit moment richt Stimcar zich specifiek op de Franse markt vanuit zijn vestiging in Bordeaux, Nantes en Toulouse. Als onderdeel van de deal met Stellantis wil het bedrijf ook op andere locaties in zowel Frankrijk als de rest van Europa reconditioning centers openen. In eerste instantie worden aanvullende centra in Frankrijk geopend, waarna locaties in andere Europese landen vanaf 2023 volgen.

Stellantis wordt hierbij een business partner van Stimcar. Het bedrijf gaat Stimcar inzetten voor het reconditioneren van gebruikte voertuigen die het verkoopt. Het gaat om een niet-exclusieve deal; Stimcar blijft ook andere klanten bedienen en zijn klantportfolio uitbreiden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven