Renault gaat met behulp van zeilschepen auto's van Europa naar de Verenigde Staten (VS) vervoeren. De autofabrikant wil hiermee haar CO2-uitstoot terug dringen.
De Franse autofabrikant streeft ernaar zijn CO2-uitstoot in 2022 met 25% te hebben teruggedrongen ten opzichte van 2010. Ook wil Renault dat zijn toeleveranciersketen in 2022 6% minder CO2 uitstoot. Als onderdeel van deze strategie kondigt Renault aan een deal te hebben gesloten met NEOLINE, een Franse startup dat vrachtzeilschepen bouwt.
Deze schepen – die NEOLINER worden genoemd – zijn 136 meter lang en 24,2 meter breed. De schepen zijn ontworpen voor een kruissnelheid van 11 knopen. Voor stabilisatie zijn de schepen voorzien van een kiel, waarvan de stand automatisch wordt aangepast op de snelheid waarmee wordt gevaren. Door deze kiel bedraagt de vaardiepte van de NEOLINER 14 meter. De kiel kan worden ingetrokken om de vaardiepte te reduceren tot 5,5 meter om havens te kunnen binnenvaren.
De zeilen van de NEOLINER zijn in totaal 4.200 m2 groot. Door de twee masten waaraan deze zeilen zijn bevestigd is het schip in totaal 67 meter hoog. Om desondanks relatief lage bruggen te kunnen passeren kunnen de masten van de NEOLINER worden neergelaten, waardoor de hoogte van het schip wordt teruggedrongen tot 41 meter. Naast zeilen is ook een hybride diesel-elektromotor aanwezig van 4.000 kW.
De NEOLINER is voorzien van twee laadkleppen, die toegang bieden tot twee laadruimen die zijn afgeschermd van de elementen. Het primaire laadruim is 121 meter lang, 21,2 meter breed en 9,8 meter hoog. Dit ruim heeft een oppervlakte van 2.236 m2. Het tweede ruim – dat lager in het schip is gelegen – is 81,6 meter lang, 14,6 meter breed en 5,3 meter hoog. Dit ruim heeft een oppervlakte van 1.200 m2.
NEOLINE gaat twee zeilschepen voor Renault ontwikkelen, die beide in 2021 operationeel moeten zijn. Ieder schip kan in totaal 478 auto’s vervoeren. De schepen worden in eerste instantie gedurende een pilot ingezet op een route tussen het Franse Saint-Nazaire, de Amerikaanse oostkust en de Franse eilandengroep Saint-Pierre en Miquelon voor de Canadese kust.
Renault verwacht dat de inzet van dergelijke schepen verschillende voordelen zal bieden. Zo verwacht de autofabrikant de CO2-uitstoot door het transport van haar voertuigen met 90% te kunnen terug dringen, maar ook de kosten van dit transport te kunnen terugdringen. Renault is een samenwerking van drie jaar aangegaan met NEOLINE.
“De doelstelling van Groupe Renault is het terugdringen van de milieu-impact van ieder voertuig gedurende de volledig levenscyclus, van het transporteren van onderdelen tot het afleveren en de uiteindelijke sloop van het voertuig. In de context van onze strategie om nieuwe duurzame mobiliteitsoplossingen te verkennen en onze CO2-voetafdruk terug te dringen heeft de oplossing van NEOLINE, die energie-efficiëntie en operationele relevantie combineert, onze aandacht getrokken”, licht Jean Philippe Hermine, Vice President Strategic Environmental Planning bij Groupe Renault, toe.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Groupe Renault (foto)
Bron: Neoline