Zes miljoen elektrische voertuigen (EV’s) worden dit jaar wereldwijd verscheept. Dit voorspelt althans marktonderzoeker Gartner in een nieuw rapport. Het gaat hierbij om zowel volledig elektrische als plug-in hybride voertuigen. Het aantal laadpalen voor EV’s stijgt naar 2 miljoen stuks wereldwijd.
“Tijdens COP26 in november 2021 is de Zero Emission Vehicle Transition Council overeengekomen dat voertuigfabrikanten zich ertoe verbinden om tegen 2040, en eerder in toonaangevende markten, uitsluitend nog emissievrije voertuigen te verkopen. Dit zet de automotive-sector onder druk zich voor te bereiden op het koolstofvrij maken van transport. EV’s zijn een belangrijke aandrijftechnologie om de CO2-uitstoot van de transportsector te helpen verminderen”, zegt Jonathan Davenport, onderzoeksdirecteur bij Gartner.
Groeiende vraag naar elektrische bestelwagens en vrachtwagens
“Het aanhoudende tekort aan chips is van invloed op de productie van EV’s in 2022. Hoewel de verzendingen van bestelwagens en vrachtwagens momenteel klein zijn, gaat het aantal verzendingen snel groeien. Dit aangezien commerciële eigenaren het financiële en ecologische voordeel zien van het elektrificeren van hun wagenpark.”
Gartner voorspelt dat elektrische auto’s in 2022 95% van de totale EV-zendingen vertegenwoordigen. De overige 5% is naar verwachting verdeeld over bussen, bestelwagens en zware vrachtwagens (zie tabel 1).
China legt autofabrikanten een mandaat op dat eist dat EV’s in 2030 40% van alle verkopen uitmaken. Chinese autofabrikanten richten in reactie hierop nieuwe fabrieken op voor de productie van elektrische auto’s. Op basis hiervan schat Gartner dat Groot-China in 2022 goed is voor 46% van de wereldwijde EV-leveringen. Het land is hiermee goed voor het grootste aantal verzendingen wereldwijd. Concreet gaat het om 2,9 miljoen EV’s.
West-Europa ligt op schema voor het verzenden van 1,9 miljoen EV’s in 2022. Het is hiermee de op een na grootste markt voor EV-zendingen. “De plannen van de EU om de CO2-uitstoot van auto’s met 55% en van bestelwagens met 50% te verminderen tegen 2030 is een katalysator voor de opkomst van elektrische voertuigen in Europa”, aldus Davenport. Noord-Amerika volgt naar verwachting met 855,3 duizend EV’s in 2022.
Overheden wereldwijd introduceren nieuwe regelgeving en stimulansen voor de verkoop van elektrische voertuigen. De automotive-industrie reageert hierop met hogere investeringen in bedrijven die laadinfrastructuur en voertuigbatterijtechnologie leveren. Zo willen zij de overgang naar elektrische voertuigen door consumenten en bedrijven ondersteunen en versterken. Gartner voorspelt dat het aantal openbare EV-laders wereldwijd stijgt van 1,6 miljoen stuks in 2021 naar 2,1 miljoen stuks in 2022.
Voor het bevorderen van de overgang naar EV’s, moeten autofabrikanten volgens Gartner verschillende factoren aanpakken. Als voorbeeld noemt de marktonderzoeker het verlagen van de prijs van EV’s en batterijen en het recyclen van EV-batterijen. Denk echter ook aan het aanbieden van een bredere selectie van voertuigmodellen met een groter rijbereik. En het verbeteren van de laadinfrastructuur.
“Een groot probleem dat moet worden aangepakt is bovendien het gebrek aan snelladers voor thuis en openbaar opladen”, zei Davenport. “Nutsbedrijven moeten hun investeringen in smart grid-infrastructuur verhogen om het groeiende elektriciteitsverbruik het hoofd te bieden. Bovendien moeten landen die fossiele brandstoffen gebruiken om elektriciteit op te wekken hun energieopwekking herontwerpen om op de transitie te reageren en te voldoen aan de ambities op het gebied van klimaatverandering.”
Meer informatie is beschikbaar in het rapport ‘Forecast Analysis: Electric Vehicle Shipments, Worldwide’. Het rapport is toegankelijk voor klanten van Gartner.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Pixabay / geralt