maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 14 december 2018

Volvo Trucks levert binnenkort haar eerste elektrische vrachtwagen op

Volvo Trucks levert binnen enkele maanden haar eerste volledige elektrische vrachtwagen af. Het gaat om een 10 tot 15 tons FE Electric, die wordt geleverd aan de Duitse stad Hamburg.

Dit meldt Bloomberg. Volvo trucks kondigde in mei al aan de volledig elektrische FE Electric te hebben ontwikkeld. Het voertuig is leverbaar met een brutogewicht tot 27 ton, al meldt Bloomberg dat het model dat aan Hamburg wordt geleverd een 15-tons model is. De vrachtwagen is voorzien van een tweetal elektromotoren die gezamenlijk een piekvermogen van 370 kW en een continu vermogen van 260 kW leveren. De elektromotoren bieden beide een koppel van 425 Nm, waarmee het totale koppel uitkomt op 850 Nm. De vrachtwagen is voorzien van een Volvo-transmissie met twee versnellingen. 

Bereik tot 200 kilometer

De elektrische vrachtwagen is leverbaar met een accu met een capaciteit tussen de 200 en 300 kWh. Indien voor het 300 kWh model wordt gekozen heeft de FE Electric een bereik tot 200 kilometer. Voor het opladen van de trucks zijn twee verschillende laadsystemen beschikbaar: een 22 kW systeem voor AC-opladen via het lichtnet en een 150 kW systeem voor DC-snelladen via CCS/Combo2. Met behulp van het 150 kW snellaadsysteem kan de accu van het voertuig in anderhalf uur tijd worden opgeladen tot 300 kWh. Bij gebruik van het AC-oplaadsysteem duurt dit ongeveer 10 uur. 

De elektrische vuilniswagen die wordt geleverd aan Hamburg is ontwikkeld in samenwerking met carrosseriebouwer Faun. Prof. Dr. Rüdiger Siechau, CEO bij Stadtreinigung Hamburg, zei bij de aankondiging van deze deal: “Op dit moment stoot elk van onze 300 conventionele vuilniswagens circa 31.300 kg kooldioxide per jaar uit. Een elektrisch aangedreven vuilniswagen met een accu die een volledige dienst van acht tot tien uur meegaat, is een technologische doorbraak. Een ander voordeel is het feit dat Stadtreinigung Hamburg klimaatneutrale elektriciteit produceert die kan worden gebruikt om de accu’s op te laden.”

‘Vooral op kortere routes interessant’

Martin Lundstedt, Chief Executive Officer (CEO) van Volvo Trucks, verwacht dat elektrische vrachtwagens met name op kortere routes een interessante optie zullen zijn. Voor langere afstanden blijven verbrandingsmotoren de komende jaren echter de beste optie, aangezien laadstations niet op alle locaties op een rendabele wijze kunnen worden aangeboden. “Indien we CO2-uitstoot willen terugdringen, zullen we moeten kiezen voor toepassingen die het grootste verschil maken en waarvoor we vandaag de dag de beste technologieën beschikbaar hebben”, zegt Lundstedt tegen Bloomberg. “Dat zijn in belangrijke mate stedelijke omgevingen.” De CEO voegt toe: “Wat we nu zien is het begin van een verschuiving die snel zal versnellen.”

Cijfers van Boomberg New Energy Finance wijzen uit dat lichte elektrische aangedreven vrachtwagens gericht op onder meer pakketbezorging op dit moment weliswaar duurder zijn in gebruik dan diesel-gebaseerde alternatieven, maar deze balans op korte termijn gaat verschuiven. Naar verwachting zijn elektrische varianten vanaf 2025 voordeliger dan diesel vrachtwagens.

FL Electric

De FE Electric is niet de eerste elektrische vrachtwagen die Volvo Trucks op de markt brengt. In april kondigde het bedrijf al de FL Electric aan. Deze 16-tons vrachtwagen is voorzien van een elektromotor met een piekvermogen van 185 kW en een continu vermogen van 130 kW, terwijl het koppel 425 Nm bedraagt. Het voertuig is net als zijn grotere broer voorzien van een Volvo-transmissies met twee versnellingen.

De FL Electric kan worden voorzien van twee tot zes lithium-ion accu’s, die een capaciteit leveren van 100 tot 300 kWh. Indien voor de 300 kWh-configuratie wordt gekozen heeft de vrachtwagen een actieradius tot 300 kilometer. Deze accu’s kunnen net als bij de FE Electric worden opgeladen met een 22 kW AC-oplaadsysteem of een 150 kW DC-snellaadsysteem. Met dit laatste systeem kunnen de accu’s in één tot twee uur volledig worden opgeladen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volvo Trucks (foto)
Bron: Bloomberg

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven