Nissan stuurt een autonome Leaf de Londense wegen op. De testen zijn onderdeel van ServCity, een project waarin autonome mobiliteitsdiensten centraal staan. En moeten aantonen hoe steden de nieuwste autonome voertuigtechnologieën kunnen gebruiken en integreren in stedelijke omgevingen.
ServCity is een mobiliteitsfonds van 100 miljoen pond van de Britse overheid. Het staat onder beheer van het Centre for Connected and Autonomous Vehicles (CCAV). Een zestal partners zijn bij het project betrokken: Nissan, Connected Places Catapult, TRL, Hitachi Europe, de Universiteit van Nottingham en SBD Automotive. De partijen werken samen aan een blauwdruk die de barrières voor het inzetten van autonome voertuigen in Britse steden wegneemt.
Het project loopt al langer. Tot nu werden vooral simulaties en testen op privétestbanen uitgevoerd. Vanaf 21 oktober 2022 gaan de partijen echter voor het eerst op de openbare weg testen. De testen vinden plaats in het Smart Mobility Living Lab (SMLL) in Greenwich, Londen. Hierbij worden publieke en private wegen in Londen ingezet voor het ontwikkelen en valideren van nieuwe mobiliteits- en transporttechnologieën in een verbonden omgeving.
Op termijn moet dit living lab leiden tot veiligere, schonere, duurzamere, toegankelijkere, intelligentere en beter op elkaar afgestemde transportsystemen. De focus ligt hierbij op innovatieve ideeën en de commercialisering hiervan. ServCity stelt dat het uitrollen van nieuwe mobiliteitsdiensten geen zin heeft indien deze in silo’s opereren. “Er zijn te veel afhankelijkheden en factoren buiten het zicht van de service providers om onafhankelijk te werken”, aldus ServCity op zijn website.
Het project legt de focus daarom op de integratie van autonome mobiliteitsdiensten. Met behulp van een praktische en pragmatische aanpak wil ServCity beleidsmakers en autoriteiten helpen hun mobiliteitsstrategieën voor de toekomst vorm te geven.
Bij de test wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het SMLL biedt. Denk hierbij aan sensoren langs de zijkant van de weg, maar ook aan dataverwerkingscapaciteit. De partijen willen een infrastructuuromgeving opzetten die bijdraagt aan het zelflerende vermogen van verbonden autonome voertuigen.
Concreet willen de betrokken partijen autonome voertuigen gebruiksvriendelijker maken. Daarnaast moet ServCity het vertrouwen gebruikers het vertrouwen geven dat zij snel en veilig kunnen reageren op eventuele situaties waarmee zij onderweg geconfronteerd worden. Bob Bateman, Project Manager bij Nissan: “We zijn enorm trots om deel uit te maken van het ServCity-project en verheugd om onze 100% elektrische Nissan LEAF hierbij als testvoertuig te kunnen inzetten. Onze Nissan Intelligent Mobility-strategie streeft naar een mobiliteitstoekomst die meer elektrisch, autonoom en verbonden is. We kijken ernaar uit om dit met de andere partners van het project mogelijk te maken.”
Lucien Linders, General Manager van SMLL, voegt toe: “Als wereldleider zet TRL zich in voor het ontwikkelen van veilige mobiliteitssystemen die voor iedereen toegankelijk zijn. Het Smart Mobility Living Lab van TRL is een echt stedelijke testlocatie waarvan de sensorinfrastructuur en -faciliteiten langs de weg het ontwikkelingsproces voor CAV’s ondersteunen. Als het visitekaartje van de stedelijke testfaciliteiten van CAM Testbed UK, bevinden we ons in de unieke positie om toekomstige mobiliteitsdiensten te testen als voorbereiding op een commerciële inzet. We zijn erg trots om onze expertise te kunnen aanbieden en samen te werken met de andere projectpartners.”
Nick Blake, Chief Innovation Strategist van Hitachi Europe, zegt: “Het team van Hitachi’s European Research & Development Group is gericht op het aanpakken van de complexe technische uitdagingen die komen kijken bij autonoom rijden in drukke stedelijke omgevingen. Onze rol in het project is het ontwikkelen van de technologie achter het voorspellen van – en het veilig reageren op – andere bewegende verkeersdeelnemers en andere auto’s en het leveren van nauwkeurige en robuuste lokalisatieoplossingen.”
Chair of Transport Human Factors van de Human Factors Research Group aan de Universiteit van Nottingham Gary Burnett meldt: “Ons team heeft veel expertise in het uitvoeren en analyseren van gebruikersonderzoeken en in de evaluatie van interacties tussen mens en computer. We zijn enthousiast over onze rol om theorieën, modellen en methoden te genereren achter de gebruikerservaring van de inzittenden van autonome voertuigen. Daarom zullen we ervoor zorgen dat het ontwerp en de ontwikkeling van de autonome voertuigservice gebruikersgericht is en echt aansluit bij de behoeften van de consument.”
Andrew Hart, Director SBD Automotive, voegt toe: “Autonome voertuigen zoals taxi’s hebben het potentieel om de mobiliteit fundamenteel te veranderen voor zowel consumenten als betrokken steden. De gebruikerservaring is hierbij het belangrijkst. De verwachtingen van de klant moeten zorgvuldig worden afgewogen tegen de technologische beperkingen van de echte wereld. SBD is er trots op deel uit te maken van het project, waarbij we onze tientallen jaren praktijkervaring met autofabrikanten kunnen inzetten om op die manier te zorgen voor een naadloze rijervaring.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel