Het wordt gezien als wereldprimeur: de 240 km lange autonome vaart van de voertuigdragende veerboot in de Lyonda Zee. Het 222 meter lange vaartuig heeft zelfs de aanmeerprocedures volledig zelfstandig uitgevoerd.
De recente demonstratie van het ‘Smart Coastal Ferry project’ maakte gebruik van technologie van de Mitsubishi Shipbuilding Company en de Shin Nihonkai Ferry Company. Deze werd al eerder ingeschakeld tijdens de ontwikkeling van de Japanse Soleil veerboot, vernoemd naar een Japanse zonnebloem. Het veerbootproject maakt op zijn beurt deel uit van het grotere Meguri 2040-project. Dat is een project van de Japanse vereniging voor ontwikkeling van autonome scheepsnavigatie.
De Soleil werd voor het eerst in gebruik genomen op 1 juli van vorig jaar. Het schip wordt bestuurd door een menselijke bemanning. Tijdens de 7 uur durende tocht van 240 km tussen Shinmoji en Lyonada, verzamelde het autonome navigatiesysteem Super Bridge-X gegevens over de route. De recente autonome overtocht was de eerste die volledig zelfstandig door het Super Bridge-X systeem werd afgehandeld. De veerboot haalde daarbij een topsnelheid van 26 knopen (48 km/u) .
Naast GPS-functionaliteit gebruikt het navigatiesysteem ook een reeks infraroodcamera’s om andere schepen (overdag of ’s nachts) op te sporen en te vermijden. Verder zorgt een motorbewakingssysteem ervoor dat alles vlot blijft draaien. Een geautomatiseerd systeem biedt ondersteuning bij het afmeren. Dit laatste systeem zorgt ervoor dat het schip draait en aanmeert in de twee havens.
Volgens Mitsubishi draagt de ontwikkeling van deze technologieën bij aan een grotere maritieme veiligheid, minder werk voor de bemanning en lagere exploitatiekosten. Dit jaar zullen er meerdere demonstraties van het Meguri 2040-project plaatsvinden.