Het Zweedse Northvolt opent een nieuwe gigafabriek voor accu’s in het Duitse Heide. De fabriek krijgt een jaarlijkse productiecapaciteit van 60 GWh. Het moet hiermee een belangrijke bijdrage leveren aan de beschikbaarheid van lithium-ion batterijen op de Europese markt. Northvolt meldt dat de fabriek accu’s gaat produceren voor zo’n miljoen elektrische voertuigen (EV’s).
Northvolt is in 2016 opgericht door Peter Carlsson, een voormalig manager van EV-fabrikant Tesla. Het Zweedse bedrijf legt zich specifiek toe op de ontwikkeling van lithium-ion accu’s. Deze zijn niet alleen bedoeld voor EV’s, maar ook voor allerlei andere toepassingen zoals energienetwerken en industriële toepassingen.
Kenmerkend voor de aanpak van Northvolt is dat het bedrijf de productie van lithium-ion accu’s wil transformeren door een combinatie van schaalgrootte, verticale integratie en geautomatiseerde productie. Het bedrijf wil hiermee naar eigen zeggen de grenzen van accuprestaties, -kwaliteit en -kosten verleggen.
De nieuwe gigafabriek in het Duitse Heide moet hieraan bijdrage. De totale productiecapaciteit van Northvolt wereldwijd overstijgt met de komst van de fabriek de 170 GWh op jaarbasis. Carlsson: “We zijn verheugd met de aankondiging van Northvolt Drei. Het project past goed in een veelbelovend toekomstig cluster van bedrijven rondom schone technologie dat in opkomst is in het noorden van Duitsland. En brengt de bredere Europese transitie naar een duurzame maatschappij vooruit, iets waarin Duitsland een cruciale rol speelt.”
De eerste accu’s moeten in 2025 van de productieband rollen in Northvolt Drei. De nieuwe fabriek moet zo’n 3.000 nieuwe arbeidsplaatsen opleveren.
Het bedrijf kiest bewust voor Heide als vestigingslocatie voor de nieuwe fabriek. De regio kent onder meer een van de schoonste energienetwerken van Duitsland. Dit dankzij een breed aanbod aan windenergie die zowel onshore als offshore wordt opgewekt. Daarnaast is ook veel duurzame energie beschikbaar via interconnecties met Denemarken en Noorwegen.
“Het maakt uit hoe we een batterijcel produceren. Indien je kolen gebruikt in je productie, verwerk je hiermee een redelijke hoeveelheid CO2 in je batterij. Indien we echter duurzame energie gebruiken kunnen we een zeer duurzaam product bouwen. Onze filosofie is dat nieuwe energie-intensieve industrieën zoals accuproductie gevestigd zouden moeten worden in de directe omgeving van waar schone energie wordt geproduceerd”, aldus Carlsson.
Ook de centrale ligging van Heide in de opkomende Europese waardeketen rondom accu’s speelt een rol bij de keuze voor de vestigingslocatie. Zo verbindt Heide Scandinavië en het Europese continent. Ook biedt de regio de ruimte voor de vestiging van een accufabriek van voldoende omvang. Belangrijk met het oog op de schaalgrootte waarop Northvolt inzet voor het terugdringen van de kosten van accu’s.
Tot slot wijst Northvolt ook op de beschikbaarheid van expertise op het gebied van industrie en automotive in Duitsland. Northvolt wil onder meer profiteren van lokale productie-expertise die beschikbaar is in de Schleswig-Holstein regio, waarvan Heide onderdeel uitmaakt.
Net als in andere fabrieken wil Northvolt in 2030 in de nieuwe Duitse fabriek accu’s vervaardigen die voor 50% uit gerecyclede materialen zijn geproduceerd. De locatie wordt onder meer uitgerust met een recyclingfaciliteit voor accu’s, waarin accu’s afkomstig van de Europese markt worden verwerkt.
Het is niet de eerste Europese fabriek die Northvolt opent. Eerder opende het bedrijf ook een fabriek in het Zweedse Skellefteå en het Duitse Salzgitter. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in het Zweedse Västerås. Ook richtte Northvolt een joint-venture op met het Portugese energiebedrijf Galp. De partijen willen samen een duurzame lithiumfabriek opzetten.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Northvolt Ett, een andere fabriek van Northvolt (bron foto: Northvolt)