Twee grote multinationals, IKEA en HP, hebben zich aangesloten bij het NextWave Plastics consortium. Dit is een supply-chain van bedrijven die samen als doel hebben om de plastic soep in de wereldwijde oceanen te verminderen. Beide partijen zijn van plan om van restplastic nieuwe producten te maken.
Met de toetreding van HP en IKEA zijn er nu tien bedrijven actief in het consortium. Zij hebben als doel om iets nieuws met het plastic te produceren voordat het in de oceaan komt.
Sinds de aankondiging in september 2016 dat het lid zou worden van de First Mile Coalition om plastic afval op te ruimen en economische kansen voor de bevolking van Haïti te creëren, hebben HP en zijn partners met succes een volledig functionerende, kunststofleveringsketen gebouwd met flessen die in Haïti waren verzameld. Vandaag kondigt het bedrijf aan dat het 250 ton kunststoffen uit Haïti heeft ingekocht en meer dan 600 inkomsten heeft gecreëerd voor volwassenen in het land. Dat zijn meer dan 12 miljoen plastic flessen die niet in de Caribische Zee zijn binnengekomen en in plaats daarvan worden gerecycled en omgezet in originele HP-inktcartridges.
“Hoewel HP zijn toewijding aan duurzame impact al heeft aangetoond door oceaangebonden kunststoffen te verwijderen en deze opnieuw te gebruiken in onze producten, geloven we heel erg in de kracht van samenwerking”, aldus Stuart Pann, chief supply chain officer bij HP. “We willen onze collectieve inspanningen onder de leiders van de sector opschalen, samenwerken om barrières aan te pakken en anderen betrekken bij de zoektocht naar een oceaan die vrij is van plastic. We zijn verantwoordelijk voor het nemen van de noodzakelijke stappen om de plasticvervuiling te verminderen. Samenwerking binnen en tussen industrieën is een van die kritische stappen.”
IKEA kondigde eerder dit jaar aan dat alle niet-recyclebare plastic producten per 2020 uit de schappen verdwijnen. Het is een van de stappen die de woongigant zet om in 2030 volledig circulair te zijn. “Als onderdeel van deze reis, wordt IKEA nu lid van NextWave; een initiatief dat leidende technologie- en consumentenbedrijven, wetenschappers en NGO’s met elkaar verbindt om zo oceaanplastic te gebruiken voor consumentenproducten en dit ook schaalbaar te maken”, zegt Lena Pripp-Kovac, manager duurzaamheid bij Inter IKEA Group. “De gevolgen van plastic vervuiling zijn ernstig en IKEA is vastbesloten om op een positieve en proactieve manier bij te dragen aan een oplossing. Samen met andere NextWave-bedrijven zullen we een wereldwijd netwerk van toeleveringsketens op het gebied oceaangebonden plastic ontwikkelen, van elkaars inspanningen leren en samenwerken om maximale voordelen voor het bedrijfsleven, de gemeenschap en het milieu te waarborgen. Ons doel is om oceaangebonden plastic een consumentenartikel voor de toekomst te maken en we willen initiatieven nemen om te voorkomen dat plastic in de eerste plaats in de oceaan terechtkomt. We hopen dat dit lidmaatschap zal leiden tot nieuwe lessen en nieuwe innovaties en dat we andere bedrijven kunnen inspireren om te volgen.”
HP en IKEA zullen zich bij de vijfde jaarlijkse Our Ocean Conference, op 29 en 30 oktober, in Bali, Indonesië, bij de oprichtende leden Bureo, Dell Technologies, Herman Miller, Humanscale en Interface voegen. Daarna kunnen de bedrijven plastic opkopen uit landen als de Filipijnen, Thailand en Indonesië om dit vervolgens door middel van een productieketen weer in te zetten voor het maken van hun prpducten. “Naarmate we ons meer bezighouden met de uitdagingen waarmee onze oceanen worden geconfronteerd, wordt het steeds duidelijker dat de oplossing voor vervuiling van zeekwaliteit innovatie en een open samenwerking vereist”, zegt Kevin Brown, chief supply chain officer bij Dell Technologies. “Geen enkel bedrijf kan dit probleem alleen oplossen en daarom zijn we verheugd nieuwe leden te kunnen verwelkomen en anderen aan te moedigen samen te werken om de missie van NextWave verder te ontwikkelen en te voorkomen dat nog meer plastic in de oceaan terechtkomt.”
Bron: NextWave/IKEA.