Gevaren in de scheepsvaart? We horen er eigenlijk zelden over. Maar volgens Roll-Royce is er volop ruimte voor verbetering van de maritieme veiligheid. Het bedrijf kondigde recent aan de krachten te bundelen met Intel waardoor de ontwikkeling van autonome scheepvaartsystemen versneld wordt. Meer veiligheid en efficiency moeten hiervan het resultaat zijn.
Intel heeft een stevige ambitie als het om autonome voertuigen. De navigatietechnologie van het bedrijf komen we onder meer tegen in drones. Vorig jaar nog nam het bedrijf het Israëlische Moileye over dat gespecialiseerd is in onbemande voertuigtechnologie. Ook Rolls-Royce heeft flinke stappen gezet op weg naar autonome scheepvaart. Sinds het bedrijf in 2014 de visie op robot-vrachtschepen presenteerde, werkte het onder meer samen met het European Space Agency aan satellietsystemen voor communicatie tussen schepen.
Daarnaast werd gestart met Intelligent Awareness-systemen om vaartuigen veilig over de Japanse wateren te leiden. Dergelijke systemen verwerken gegevens van lidar- en radartechnologie, thermische camera’s, HD-camera’s, satellieten en weersverwachtingen om zo beter op de hoogte te zijn van de omgeving. Volgens Rolls-Royce is in Japan een IA-systeem aan boord van een 165 meter lang passagierschip ingezet waardoor de bemanning objecten konden herkennen die ze anders in de duisternis niet zouden zien.
Onderwijl gaat de ontwikkeling van IA door; Intel bouwt nu Xeon Scalable processoren voor de servers aan boord van schepen. De data worden opgeslagen op Intel’s 3D NAND SSD’s. Ook de Field Programmable Gate Array-technologie van Intel zal worden gebruikt. Rolls-Royce kan hiermee obstakels herkennen en hierlangs navigeren.
Rolls-Royce gaat ervan uit dat in 2020 de eerste robotschepen te water gaan. Met de samenwerking met Intel worden scheepseigenaren ondersteund bij het automatiseren van de scheepsnavigatie en het varen. De kans op menselijke fouten wordt daarmee kleiner terwijl de bemanning zich kan richten op andere, waardevollere taken.